Google: AdWords – hamna i toppen på Google

Google AdWords är ett snabbt och enkelt sätt att marknadsföra din hemsida på Google, och därigenom få fler besökare. Du kan välja att visa dina annonser bredvid sökresultaten på höger sida av Googles sökmotor, eller i Googles stora nätverk, där du kommer att ha tillgång till annonsering på en massa webbplatser via AdSense

Google AdWords

När du skapar en annons hos Google måste du först välja vilka sökord som din annons ska visas på – desto mer relevant, desto bättre. Och ju mer du är villig att betala per klick, desto högre position får din annons på sökmotorns högra sida. 

400 SEK AdWords kupong 
Som Google-partner har Surftown möjlighet att erbjuda dig en AdWords-annonseringskupong hos Google till ett värde av 400kr. För att få din personliga AdWords-kupong, ska du klicka på ”Marketing Booster” på My Surftown

När du annonserar på Google visas din annons för de besökare som aktivt söker på vad din hemsida erbjuder. Därför är kvalitetén på besökarna vanligtvis av mycket hög karaktär. Och kom ihåg, du betalar endast när någon klickar på din annons. 

Om du vill veta mer om Google AdWords kan du läsa mer på vår wiki. Det finns också en steg-för-steg-guide till upprättandet av konto och anmälan kan göras via AdWords hemsida.

6 Comments

  1. char97
    september 14, 2008 @ 4:57 e m

    Hej Jonathan m fl,
    1. Från en som har testat Goggles AdWords vill jag berätta att det är en balansgång mellan att ha en uppskattning om vilka som besöker din hemsida (från annonsen som står under sponsrade annonser till höger på Googles-sidan) och hur mycket pengar man är villig att sätta in per månad för att ligga bland de främsta dvs på 1:a, 2:a eller kanske 3:e sidan som kommer upp mot sökordet. Det gäller också att parera om sökordet skall vara enkelt eller sammansatt; en hel mening, kanske två ord eller ett. Att förklara systemet är inte helt enkelt, man får pröva sig fram olika vägar och utifrån produkt/bransch/tjänster man vill marknadsföra/sälja. Vad jag vill säga med detta är att att eftersom man betalar för varje klick/besökare in på sin hemsida, kan en en felaktig eller alltför vid riktning resultera i – visserligen en massa klick/besökare, men långtifrån alla dessa blir dina kunder!
    2. Sen vill jag höra med Jonathan om han/du har någon möjlighet att påverka designen på TradeDoublers Affiliates? Jag kör med Affiliates på flera av min hemsidas sidor. Det är rätt kul och inte missprydande (bl a då mina sidor innehåller övervägande text), så kan man tjäna en liten slant om besökare går in på Affiliatens hemsida och via min hemsida köper något från dem. Alltså ren reklam men varför skulle man ha länkar hit och dit utan att man samtidigt kan göra en förtjänst på det? Det finns en hel del Affiliates att välja på för olika produkter och branscher och medlemsskapet är gratis, men Surftowns Affiliate-logga är lite… vad ska man säga, inte i min smak. Eftersom jag håller Surftown högt och i övrigt tycker ni är seriösa, vill jag ha en seriös logga, gärna ”elegantare” i min smak eller åtminstone med mer stil än en simmare i svart slimmad antifriktionshuva och gröna (gula?) simglasögon.
    Hälsn
    Charlotta

  2. char97
    september 14, 2008 @ 5:57 e m

    Hej Jonathan m fl,
    1. Från en som har testat Goggles AdWords vill jag berätta att det är en balansgång mellan att ha en uppskattning om vilka som besöker din hemsida (från annonsen som står under sponsrade annonser till höger på Googles-sidan) och hur mycket pengar man är villig att sätta in per månad för att ligga bland de främsta dvs på 1:a, 2:a eller kanske 3:e sidan som kommer upp mot sökordet. Det gäller också att parera om sökordet skall vara enkelt eller sammansatt; en hel mening, kanske två ord eller ett. Att förklara systemet är inte helt enkelt, man får pröva sig fram olika vägar och utifrån produkt/bransch/tjänster man vill marknadsföra/sälja. Vad jag vill säga med detta är att att eftersom man betalar för varje klick/besökare in på sin hemsida, kan en en felaktig eller alltför vid riktning resultera i – visserligen en massa klick/besökare, men långtifrån alla dessa blir dina kunder!
    2. Sen vill jag höra med Jonathan om han/du har någon möjlighet att påverka designen på TradeDoublers Affiliates? Jag kör med Affiliates på flera av min hemsidas sidor. Det är rätt kul och inte missprydande (bl a då mina sidor innehåller övervägande text), så kan man tjäna en liten slant om besökare går in på Affiliatens hemsida och via min hemsida köper något från dem. Alltså ren reklam men varför skulle man ha länkar hit och dit utan att man samtidigt kan göra en förtjänst på det? Det finns en hel del Affiliates att välja på för olika produkter och branscher och medlemsskapet är gratis, men Surftowns Affiliate-logga är lite… vad ska man säga, inte i min smak. Eftersom jag håller Surftown högt och i övrigt tycker ni är seriösa, vill jag ha en seriös logga, gärna ”elegantare” i min smak eller åtminstone med mer stil än en simmare i svart slimmad antifriktionshuva och gröna (gula?) simglasögon.
    Hälsn
    Charlotta

  3. Jonathan Gabor
    september 15, 2008 @ 7:50 f m

    @char97 – Det stämmer att det inte alltid är lönsamt att få en massa klick på sina annonser, speciellt när man gör det för att få fler betalande besökare. Klickar de bara på annonsen, och sedan direkt lämnar hemsidan så har man i princip gjort en förlustaffär. Man får helt enkelt pröva sig fram tills man hittat ett annonsformat som passar en själv…

    Angående Tradedoubler Affiliates, så får du gärna maila till marketing(a)surftown.com, så ska våra marknadsförare försöka hjälpa er. 🙂 Kom då med konkreta exempel på hur du hade tänkt dig att påverka designen, och så utförlig information som möjligt.

  4. Jonathan Gabor
    september 15, 2008 @ 8:50 f m

    @char97 – Det stämmer att det inte alltid är lönsamt att få en massa klick på sina annonser, speciellt när man gör det för att få fler betalande besökare. Klickar de bara på annonsen, och sedan direkt lämnar hemsidan så har man i princip gjort en förlustaffär. Man får helt enkelt pröva sig fram tills man hittat ett annonsformat som passar en själv…

    Angående Tradedoubler Affiliates, så får du gärna maila till marketing(a)surftown.com, så ska våra marknadsförare försöka hjälpa er. 🙂 Kom då med konkreta exempel på hur du hade tänkt dig att påverka designen, och så utförlig information som möjligt.

  5. char97
    september 17, 2008 @ 8:27 e m

    Hej Jonathan,
    Och tack för ett, som vanligt, givande och uttömmande svar. Oj, min kreativitet skall få blomstra vad beträffar design på affiliate-logga åt Surftown!

    Vet du förresten att orden krativitet och produktivitet ligger på en linje som varandras motsatser!! Såhär:

    kreativitet produktivitet

    Kunde man inte tro!
    Jag hör så ofta ordet kreativitet från personer som har huvudet fulla av idéer men aldrig förvekligar dem, och det har blivit att det stå mig upp i halsen. Att vara ”kreativ” är ett ord som det slängs med lite hit och dit och som i allmänt tal (väl?) anses som något positivt. Men när man ser linjen ovan så förstår man att det inte förhåller sig så, om inte:

    krativitet >————————————————–> produktivitet

    Förstår du hur jag tänker?
    Bara en lite parentes…
    Charlotta

  6. char97
    september 17, 2008 @ 9:27 e m

    Hej Jonathan,
    Och tack för ett, som vanligt, givande och uttömmande svar. Oj, min kreativitet skall få blomstra vad beträffar design på affiliate-logga åt Surftown!

    Vet du förresten att orden krativitet och produktivitet ligger på en linje som varandras motsatser!! Såhär:

    kreativitet produktivitet

    Kunde man inte tro!
    Jag hör så ofta ordet kreativitet från personer som har huvudet fulla av idéer men aldrig förvekligar dem, och det har blivit att det stå mig upp i halsen. Att vara ”kreativ” är ett ord som det slängs med lite hit och dit och som i allmänt tal (väl?) anses som något positivt. Men när man ser linjen ovan så förstår man att det inte förhåller sig så, om inte:

    krativitet >————————————————–> produktivitet

    Förstår du hur jag tänker?
    Bara en lite parentes…
    Charlotta