Fri trafik? Fast trafik!

En av de saker Surftown har fått mest kritik över, är vad vi och andra har kallat för ”fri trafik”. Fler och fler kunder (och branschen i allmänhet) har efterfrågat större insikt och tydligare information om vad ”fri trafik” faktiskt innebär. Man kunde bland annat läsa i Råd&Rön’s webbhotells test, att de inte var nöjda med vår ”hemliga” gräns, som de valde att uttryckte det som. Vi insåg att en förändring var tvungen att ske, inte bara hos oss utan i branschen som helhet, och därför har vi infört en radikal förändring på just den här punkten.

Total trafficDet rör sig inte om några förändringar på våra produkter i sig, utan vi önskar vi snarare ge våra kunder en större insikt i produkten de har köpt. Man behöver heller inte oroa sig ifall man överskrider sina gränser vid något enstaka tillfälle, då det inte är bundet till några extra avgifter eller liknande. Om kunden konsekvent överstiger sin gräns, så kommer vi precis som tidigare i så fall att ta kontakt med kunden, och diskutera hur man kan lösa detta. Alla våra kunder kommer dessutom kunna läsa av sin förbrukade trafik samt vilken trafikgräns de har genom att logga in på My Surftown och klicka på Avancerade inställningar.

Så, för att stilla er nyfikenhet så kan jag stolt presentera följande tabell över våra nya gränser:

Paket Starter Advanced Expert Light Medium Premium
Trafikgräns
per månad
30 GB 50 GB 70 GB 100 GB 150 GB 300 GB

Det är dock viktigt att poängtera att det är skillnad på mängden trafik och ens resursförbrukning. Vi har förändrat våra rutiner kring kunder som förbrukar för mycket resurser, och tar kontakt med dessa för att ge tips och rekommendationer på möjliga åtgärder. Vi har även försökt förbättra kundupplevelsen, genom att ha färre kunder per server och nya kundvänliga rutiner – allt detta för att minimera risken att kunden hamnar i ”farozonen”. Jag har tidigare skrivit om de vanligaste orsakerna för avstängningar, och ni kan läsa mer om detta genom att klicka här.

Och självklart, så tänker vi inte nöja oss där. Vi kommer fortsätta arbeta på att förbättra oss på en mängd olika fronter, bland annat supporten (i ett projekt vi benämner Support 2.0). Alla synpunkter, förslag och kommentarer är välkomna!

Uppdatering: Tommy K. Johansson har publicerat en intervju med er favoritbloggare på sin egna blogg, som bland annat berör ämnet ”fri trafik”. 🙂

  • Bra! Jag tycker det är viktigt med tydlighet och gränserna är väl tilltagna.

    Vad gäller ert fortsatta arbete har jag tidigare nämnt att en bra driftsinformation skulle underlätta för oss alla. Dom flesta accepterar en och annan driftstörning men det förutsätter att vi vet om vad som hänt och att felavhjälpning pågår. Att inte veta varför något inte fungerar skapar bara irritation.

    Keep up the good work. Ni kämpar på bra och jag tycker ni har en bra produkt.

  • Bra! Jag tycker det är viktigt med tydlighet och gränserna är väl tilltagna.

    Vad gäller ert fortsatta arbete har jag tidigare nämnt att en bra driftsinformation skulle underlätta för oss alla. Dom flesta accepterar en och annan driftstörning men det förutsätter att vi vet om vad som hänt och att felavhjälpning pågår. Att inte veta varför något inte fungerar skapar bara irritation.

    Keep up the good work. Ni kämpar på bra och jag tycker ni har en bra produkt.

  • strandhuset,
    Vi jobbar på en bättre driftsinfosida, som kommer göra det lättare för kunden att själv kontrollera status för sitt webbhotell. Mer om detta kommer förhoppningsvis inom en väldigt snar framtid…

    Tack för dina vänliga ord! 🙂

  • strandhuset,
    Vi jobbar på en bättre driftsinfosida, som kommer göra det lättare för kunden att själv kontrollera status för sitt webbhotell. Mer om detta kommer förhoppningsvis inom en väldigt snar framtid…

    Tack för dina vänliga ord! 🙂

  • Hej!

    Har ett par frågor.

    Vilken trafik räknas in i era nya gränsvärden? FTP för uppdateringar av filerna och/eller epost? Och om epost räknas, gäller det x2 då den först hanteras i er epost-server och sedan en gång till då jag hämtar den?

    Finns det mer info om detta vore jag tacksam.

    Hälsningar,
    Anders

  • Hej!

    Har ett par frågor.

    Vilken trafik räknas in i era nya gränsvärden? FTP för uppdateringar av filerna och/eller epost? Och om epost räknas, gäller det x2 då den först hanteras i er epost-server och sedan en gång till då jag hämtar den?

    Finns det mer info om detta vore jag tacksam.

    Hälsningar,
    Anders

  • Hej anordh,

    Trafiken som räknas är från den överföring som sker mellan oss och er…
    Alltså, trafiken som sker ”internt” hos oss räknas inte.

  • Hej anordh,

    Trafiken som räknas är från den överföring som sker mellan oss och er…
    Alltså, trafiken som sker ”internt” hos oss räknas inte.

  • Tummen upp från mig med.

  • Tummen upp från mig med.

  • Pingback: Tankar… » Surftown intervjuade av blogg.tkj.se()

  • eksitaja

    Gillar förändringen, verkar väl tilltaget för mina behov oxå så för mig är det perfekt att inte behöva fundera på om jag gör av med förmycket fri bandbredd..

  • Gillar förändringen, verkar väl tilltaget för mina behov oxå så för mig är det perfekt att inte behöva fundera på om jag gör av med förmycket fri bandbredd..

  • eksitaja,
    Du menar att du inte behöver fundera på om du gör av med för mycket fast trafik? 😉

  • eksitaja,
    Du menar att du inte behöver fundera på om du gör av med för mycket fast trafik? 😉

  • eksitaja

    nej, tidigare fick jag vara rädd att jag gjorde av med för mycket ”fri” bandbredd, i och med att gränsen är fast nu så behöver jag inte fundera.. 😉

  • nej, tidigare fick jag vara rädd att jag gjorde av med för mycket ”fri” bandbredd, i och med att gränsen är fast nu så behöver jag inte fundera.. 😉

  • Pingback: Förlåt… | SurfBloggen()

  • Pingback: Förlåt… | Surftown()