Framtidsfabriken.se plagierar Surftown

Framtidsfabriken.se plagierar SurftownI fredags såg vi en tweet från @iamfredrik, som gjorde oss uppmärksamma på att Framtidsfabriken.se (ej att förknippa med Framfab) hade stulit vår design!

Vi tar det givetvis som en stor komplimang, och tänkte därför ge Lars några tips. För även om Lars Jonsson & Framtidsfabriken faktiskt verkar ha lagt ner en del tid på att modifiera vår kod och bilder, så är där några saker som vi anser han kunde ha gjort lite bättre.

Håll dig till 1-2 typsnitt

Tänk på att typsnittet du valt berättar en hel del om vad du vill och försöker förmedla. Om du vill blanda serif- och sans serif-typsnitt, se till att välja två som går bra ihop och framförallt hela typsnitts-”familjer” med normal, kursiv, semi-fet, fet, etc. Det ger dig massor av alternativ för rubriker, underrubriker och bildtexter.

Typografi & läsbarhet

Det är otroligt viktigt att texten på din hemsida är välskriven och talar effektivt om budskapen du vill förmedla. Men vad som nästan är viktigare, är att texten faktiskt går att läsa! Till exempel så anser vi att storleken och radhöjden är några saker som kan ökas för att förbättra läsbarheten avsevärt.

Förbättra din SEO

Tänk på att text på bilder inte kan indexeras av sökmotorer, såsom Google. Lägg de stora grafiska elementen som bakgrund istället, och positionera texten med hjälp av CSS. Det gör det inte bara lättare för sökmotorer att indexera dina texter, utan dina besökare kan även enklare kopiera text för att dela med sig av dina fantastiska erbjudanden till sina vänner.

Kära Lars & Framtidsfabriken

Som sagt, så tar vi detta som en väldigt trevlig komplimang. Men samtidigt så skulle vi uppskatta om ni istället väljer att skapa er egen design. Hur ska era kunder lita på att ni skapar en unik och funktionell design åt dem, när ni inte ens kan skapa en åt er själva?

Vi lovar att inte gå vidare juridiskt, om ni agerar snabbt på detta. Se till att göra det enda rätta, och plocka bort allt ni har kopierat från oss. Så kan vi lägga det hela bakom oss…

  • Inlägget är givetvis sarkastiskt och skämtsamt menat, och är menad att ge dubbla budskap i underhållningssyfte. Vi är faktiskt smickrade, men givetvis uppskattar vi inte att få vår design stulen.

  • oskar

    Komiskt. Och SEO står med som en av de grejer som erbjuds…

  • Hah, genialt!

  • Surftown, ärligt talat. Vad är det för dubbla budskap ni ger egentligen? I mina ögon låter det som följande:

    ”Åhh vad roligt att ni har kopierat vår design! Vi är inte sura, vi är smickrade! Eller nää, vi är skitsura. Om ni inte agerar så stämmer vi skiten ur er bara för att det är så alla andra gör!”.

    Självfallet har ni rätt att försvara er design som ni själva äger och jag tycker att det är fel av dem göra det, speciellt för en webbyrå-likande verksamhet som ska erbjuda sina kunder hemsidor med design. Men som sagt det låter _lite_ konstigt att ni ger dem smicker och hotar dem (mer eller mindre) med rättsliga åtgärder.

    Ta mig inte på fel sätt nu. Jag gillar er för övrigt och jag skulle garanterat välja er före många andra webbhotell.

  • Cool design where can I download it? 😐

  • kristofergustafsson

    Fast stulen verkar den inte vara, för den är ju kvar här. Kopierad däremot… 🙂

  • Du snackar som en sann pirat! 😉 Men givetvis är det helt sant! Jag låter det dock stå kvar som ”stulen”, för bättre effekt.

  • Hehe, stor humor! Riktigt skamligt av ”Framtidsfabriken”.

  • MartinMaMartin

    Aha..fantastiskt smart. Ligger deras webbhotell på Surftown också kan man ju undra. Ett annat gott råd för att visa att man är seriös är att tydligt tala om vem/vilka som står bakaom en webbsida. Själv gör jag i alla fall aldrig affärer via webben om det inte är tydligt vilka jag gör affärer med.

  • fredrikjonsson

    who ho i am famous 😉 hehe man tackar för det.
    Jag får kanske hålla med Eric lite med att ni ger ”dubbla budskap” . min mening är väll att om man driver en webbyrå bör man kunna designa en egen hemsida inte ta ifrån andra, eller som kristofer gustafsson sa ”Kopierad” lycka till i alla fall.

  • ewadeodesign

    Hej!

    ”Problem med säkerhets certifikatet” när jag ska logga in på min webmail!!! Är det bara jag eller ett problem hos surftown?

    / Ewa (nybörjare)

  • Nej, det är inte bara du. Vi arbetar på att få det åtgärdat snarast möjligast.

  • stefan l

    klart det är stulet.
    Detta med piraters naiva syn om att allt som är digitalt ska vara gratis. Javisst tjena. Jag har blivit rejält attackerad av piratpartister som anser att jag är en föråldrad parasit bara för att jag är illustratör.

    Jag tycker det är för jävligt att de stulit/kopierat er webbsida. Det eventuella dåliga som Fram… genererar kan snabbt slå tillbaka på Surftown. Och vad gått är det med det? Inget.

    Jag förstod det ironiska och tycker det var skrivet av er på Surftown.

  • haha Helgens skratt detta. Tack

  • Anders Simonsson

    ”Ironi (grekiska είρωνεία eironeía, bokstavligen ”omkasta”, ”förställa”) är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Publiken, åtminstone en del av den, förutsätts även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det. Den kan användas för att undvika öppen konflikt, för att locka till skratt och för att antyda sidor av en företeelse, en person, en tanke etc som man anser svåra eller olämpliga att utpeka öppet.”

    Från Wikipedia.

  • Martinblackwolf

    Kolla in referenssidorna också…. Inte många som gjorda av framtidsfabriken….

  • Bjorn

    Surftown är skit! Först var det ”fri trafik”, som inte var ”fri trafik”. Sedan var det osCommerce som var helt fri från början, men Surftown behagade ta bort den till en betaltjänst. Efter det var det one-click-toolbox som innehöll massor av tjänster från början, men snabbt reducerades till tre tjänster. Varför ska jag betala samma avgift år från år till Surftown, när tjänsten blir sämre och sämre? I princip alla fördelar varför jag valde Surftown från början har försvunnit… Det är ju helt sjukt! Ungefär som ett elbolag, som helt plötsligt säger att – ”Nej, vi kan inte leverera 4000 kWh till dig… om du ska ha mer, får du betala mer.”. Jag hade ett kontrakt från början, men det verkar inte gälla alls vad det gäller Surftown! I'll rest my case…

  • Tråkigt att du har upplevt det så. Det har aldrig varit meningen att göra dina tjänster hos oss sämre, faktiskt tvärtom… Att vi tog bort den ”fria trafiken” var ju för att vi ville vara mer transparenta och tydligare mot våra kunder. Så istället för ”fri” trafik, så erbjöd vi våra kunder rejält tiltagna som de kan hålla koll på, men som det även fanns en väldigt liten risk att de skulle nå taket på.

    1-Click Toolbox led av att den hade lite för många applikationer som inte blev uppdaterade längre av sina utvecklare, vilket gjorde att våra kunder drabbades om och om igen av angrepp genom gamla säkerhetshål i dessa applikationer. Så vi valde att istället fokusera på de applikationer som den absoluta majoriteten av våra kunder använder.

    Jag vet inte hur länge du har varit kund hos oss, men detta har lett till en märkbart högre stabilitet än vad vi hade för några år sedan där det tyvärr var allt för vanligt att våra kunders hemsidor gick ner. Det gjorde även möjligt för oss att istället för att lägga en massa tid på att ”släcka bränder” och försöka hålla skeppet flytande, så kunde vi läcka tid och energi på att faktiskt förbättra och inte bara ”fixa” Surftown, genom t.ex. vår stora uppgradering. Och det har även lett till att vi just nu kan konkret och aktivt arbeta med att till exempel lösa safe_mode-problematiken som har varit ett stort irritationsmoment för många av våra kunder.

    Så jag även om jag förstår att du känner att vi bara blivit sämre och sämre, så har det aldrig varit meningen och vi anser själva att vi är på rätt spår för att bara bli bättre och bättre. Jag hoppas du inte har gett upp helt och hållet, för jag tror att de kommande månaderna ser ut att bli riktigt roliga för våra kunder. Vi har flera spännande projekt på gång just nu… 🙂