uppsala

Google: Trends – analysera dina sökord!

Google lanserade för några år sedan, ett koncept vid namn Google Trends, som är ett verktyg som ger dig en inblick i var, när och hur det söks ute på nätet.

Den officiella Google Bloggen beskrev sin tjänst på ett ganska bra sätt:

”Google Trends är inte bara ett roligt verktyg, det erbjuder även praktiska användningsområden. Antag att du äger en glassbutik och inte vet vilka glasssmaker du vill sälja, eller antag att du är ansvarig för lagerhållning av stormarknader över hela landet; Trends kan hjälpa dig att utforska popularitet och säsongsvariation av dina produkter.”

Med andra ord, Google Trends dig möjlighet att analysera vilka sökord som passar er hemsida och verksamhet bäst och vilka tidsperioder de bör användas. Om ni annonserar ute på nätet, kan det även vara ett verktyg som hjälper er bestämma under vilken tidsperiod du behöver höja din budget för dina annonser. Trends analyserar sökningar på Google för att beräkna hur många sökningar som utförts (på sökordet) i relation till det totala antalet sökningar. Ett annat exempel; Antag att ni driver en resebyrå med inriktning på resor inom Sverige. Skriv in upp till fem städer, och se vilka städer som söks på mest och under vilken tidsperiod. Jag har valt Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Västerås, som enligt Wikipedia är de fem mest befolkade städerna i Sverige:

Google Trends

Här kan man se att sökvolymen för Stockholm konsekvent ökar under sommarmånaderna. Det betyder att det kan vara en god idé att till exempel lägga en större andel av sin annonseringsbudget under dessa månader, kanske erbjuda ytterligare resmål inom Stockholm samt anpassa kommunikationen i sin marknadsföring. Så gå in på Google Trends nu, och bli lite klokare på dina besökares sökbeteende! Imorgon kommer att fortsätta vår ”Google vecka” med Google Analytics.