Twitter

Nu lanserar vi branschens mest avancerade webmail!

Surftown Webmail för mobilen

Nya webmailen är här!

Vi har talat om den länge, och nu är den äntligen här – Surftowns nya webbmail!

Den nya webbmail är din nya kommunikationscentral, där du snabbt och lätt kan hålla koll på både e-post och sociala medier. Ditt första och ända stopp när du ska läsa och besvara e-post, Twitter och Facebook meddelanden.

Kom igång med den nya webbmailen – det är lätt

Vi har gjort det lätt för dig att komma igång med din nya Surftown Webbmail. Dina e-postkontakter och kalenderbokningar från den gamla webbmailklienten Squirrelmail är upprättat i den nya Surftown Webbmailen. Alla e-postmeddelanden och mappar är automatiskt importerade i den nya webbmailen, så att du kan komma igång med att använda den nya webbmailen med det samma.

Du kan logga in på den nya webbmailen här:
https://surftown.se/loggain

Det har tyvärr inte varit möjligt att automatiskt importera distributionslistor från den gamla webbmailen till den nya, så har du använt den funktionen, ska du upprätta dessa på nytt.

Avancerad webbmail

Vi har tidigare berättat om hur du lätt kan komma åt webbmailen genom din mobil, hur du kan integrera sociala medier i din webbmail och importera kontakter från både Gmail, Yahoo och Hotmail. Det är dock långt ifårn det enda som gör webbmailen till marknadens mest avancerade webbmail. Surftowns webbmail har också en rad mindre funktioner som bidrar till att stärka hela upplevelsen:

  • Flikvisning av öppna meddelanden. Öppnar du flera meddelanden så kan du växla mellan dessa genom ett menyfält i botten av sidan, mycket likt den menyrad du har i Windows.
  • Olika visningsalternativ. Du kan välja hur du vill att dina e-postmeddelanden sak presenteras för dig. Horisontalt eller vertikalt med förhandsvisning av det valda meddelandet eller enbart i form av en lista.
  • Drag and drop funktionalitet. Dra e-post och andra element mellan mappar i din webbmail, precis som du gör med filer på din PC eller Mac.
  • Sätt upp en egen förstasida med egna widgets. Du kan till exempel välja att se dina senaste e-postmeddelanden i en widget och sätta upp en RSS-feed till din favorit nyhetskanal i en annan.

Det är endast några av de möjligheter som du har i den nya webbmailen. Vi föreslår att du går på en upptäktfärd i den nya webbmailen, så att du med egna ögon kan se varför vi kallar den marknadens mest avancerade webbmail.

Kundservice har gjort en rad guider för att hjälpa dig att komma igång med den nya webbmailen. Du hitta dom här:
https://surftown.se/support/results/taxonomy%3A161

Utfasning av de gamla webbmailklienterna (Atmail och Squirrelmail)

I förbindelse med lanseringen av den nya webbmailen påbörjar vi att fasa ut de gamla webbmailklienterna. Det betyder att innan 2011 är slut kommer vi att stänga ner de gamla webbmailklienterna. Vi är dock överbevisade om att när du har prova den nya webbmailen så kommer du inte ha någon lust att använda de gamla mer.

Feedback på den nya webbmailen tar vi gärna mot. Skriv en kommenter nedan och låt oss höra vad du tycker.

Ha så trevlig med den nya webbmailen.

Farväl!

Den 2:e januari 2008 publicerade jag mitt första inlägg på den här bloggen. Titeln var helt enkelt Välkommen! och därför borde ju ett enkelt Farväl! var passande för mitt sista inlägg. September blir min sista månad hos Surftown, för att i oktober tillträda som ny webbhotellschef för FS Data.

Mycket har hänt sedan jag startade i supporten på Surftown för ungefär fyra år sedan. Kritiken haglade tätt efter den våldsamma tillväxt som Surftown upplevde och tyvärr inte kunde hantera. Det var dags för en omstart. Vi ville låta våra kunder få reda på och framför allt förstå varför vi upplevde de problem som vi gjorde, istället för att de gång på gång bara fick höra ”vi beklagar” och ”ursäkta” istället för en ärlig förklaring på vad som hänt och hur vi planerade att åtgärda det.

Första åtgärden blev bloggen du läser just nu. Vi blev snabbt bättre på att lyssna på våra kunders konstruktiva kritik vilket tillät oss att förbättra våra tjänster till en så pass hög grad av vi till och med började vinna priser! Stoltheten var oändlig när jag fick höra från Råd & Rön att vi var bäst i test, för att nästa år få reda på att vi blev rekommenderade av Internetworld.

Tillsammans med mina kollegor lyckades vi förbättra Surftown på alla fronter. Supporten fick sig ett rejält uppsving genom ”Support 2.0”-projektet, våra e-postservrar blev snabbare och stabilare än någonsin, vi lanserade vår uppskattade VPS-tjänst och vi utförde en massiv uppgradering av våra webbhotell. Största utmaningen var dock översvämningen som drabbade oss i somras. Men det är en situation som jag är otroligt imponerad och framför allt stolt över hur vi hanterade.

Men nu blir det som sagt nya äventyr för mig! Jag vill tacka alla mina kära kollegor för fyra otroligt lärorika och roliga år som jag aldrig kommer glömma. Och jag vill givetvis även tacka alla våra kära kunder för det förtroende och stöd ni har visat under åren tillsammans med de många och givande diskussioner som jag har haft med er. Jag tror framtiden ser väldigt ljus ut för Surftown, som bara kommer bli bättre och bättre med tiden.

Har ni några frågor eller bara vill snacka strunt så hittar ni mig som vanligt på Twitter: @jgabor

På återseende,

Jonathan Gabor

Oetisk marknadsföring i sociala medier

Som en del av Surftowns närvaro på Twitter och Facebook så har vi satt upp sökningar på bestämda ord, som gör det möjligt för oss att enklare följa med. Det ger oss en inblick i vad det pratas om just nu, oavsett om det berör Surftown eller branschen generellt.

Black Hat Tweet SpamSökningar avslöjar också en tendens, vi lyckligtvis inte ser så jätteofta på den svenska marknaden. En tendens jag i avsaknad av bättre ord vill kalla ”Black hat” marknadsföring. Eller kanske helt enkelt spam.

Vid första anblick så kan man kanske tro att det är en ren tillfällighet att dessa tweets publicerats vid samma tidpunkt. Men både namn och innehåll avslöjar att så inte är fallet. Är man naiv nog (eller i mitt fall, tillräckligt nyfiken) för att klicka på länken, så tas man till en sida som borde få ens alarmklockor att ringa. Först och främst är det tydligt, även om de försöker få det att framstå som det, att det inte är en aktiv blogg. Man har snabbt slängt ihop något och inte ens taget sig tid att ta bort standard-texten från det tema man använder sig av. (Se t.ex. texten ”Just another therapy Sites site”).

Black Hat Web Spam
Denna typ av sidor kan ha flera uppgifter – men inga av dem särskilt etiskt försvarbara. Det kan vara ett försök att styrka deras placering hos Google och andra sökmotorer, eller helt enkelt ett försök att framstå som att det faktiskt är en person som skrivit artikeln för att rekommendera dem som leverantör. Det kan även vara att försöka att utnyttja affiliatemarknadsföring för att tjäna pengar.

Man ska därför lyssna på uppmaningen att vara kritisk mot tillfälliga personer på Twitter och andra sociala medier, på samma sätt som du förhoppningsvis är kritisk mot spam i din mejl-inkorg.

Skriv en kommentar nedanför. Kan du tänka dig att stödja personer och företag som utnyttjar denna typ av ”Black hat”-metoder?

Vi finns även på Twitter!

Följ oss på Twitter: @surftownDu har väl inte missat att vi finns på Twitter? Här på Surftown vill vi finnas där kunderna finns, och söker hela tiden nya sätt att kommunicera med er.

Så därför finns vi nu sedan en tid tillbaks även på Twitter som @surftown, där ni kan följa oss och snabbt få reda på händelser men även kontakta oss ifall ni har några frågor.

140 tecken räcker ganska långt, faktiskt. 😉