test

Snart är det dags…

Här om dagen damp det ner ett e-postmeddelande hos en mängd olika webbhotell. E-postmeddelandet var från Internetworld, och de efterfrågade synpunkter och förslag till den kommande upplagan av deras årliga webbhotellstest.

Vi tänkte i samma veva passa på att höra vad ni anser är de viktiga kriterierna för ett lyckat test. Fattades det något i förra årets test, och finns det något de bör lägga större fokus på? Även om vi är väldigt glada för våra branschkollegor FS Datas skull, som kammade hem segern förra året, så hoppas vi att de fortsätter arbeta med att bli bättre än förra året.

Råd & Rön rapporterar exempelvis att de fortfarande anger missvisande prisuppgifter på sin hemsida och de har än idag inte bättrat sig på den fronten, vilket är otroligt synd.

Vi hoppas i alla fall på att Internetworld fortsätter fokusera och förhoppningsvis lägger ännu större vikt på saker av den mer otekniska karaktären, såsom avtalsvillkor och uppsägningstider, och belyser de problem som för tillfället råder i branschen.

Men vilka kriterier anser ni man ska uppfylla för att bli en värdig vinnare i Internetworlds webbhotellstest?

Vi har bett Internetworld att hålla ett öga på bloggen, så nu har ni er chans att påverka och lämna förslag på det kommande testet. Förhoppningsvis tar de till sig era synpunkter – det är ju trots allt ni som är de som får ut mest nytta av testet.

Slaget om avtalsvillkoren

För några veckor sedan blev vi kontaktade av journalisten Per Eriksson, som ville genomföra en intervju på OfficeM’s begäran. Det gällde föga förväntat om en artikel kring webbhotell, och då mer specifikt för företag. OfficeM är ett magasin som riktar sig bland annat till inköpsansvariga på små och medelstora företag, och som ny läsare måste jag säga att den innehöll massvis av intressant läsning.

Men åter till webbhotellsartikeln – som även innehöll uttalanden av chefredaktörerna Magnus Höij (Internetworld) och Tommy K. Johansson (Allt om PC och även en av Sveriges mest framgångsrika bloggare) – så togs det upp mycket intressanta och ibland lite märkliga saker. Bland annat blev vi väldigt förvånade när Internetworlds chefredaktör, Magnus Höij, för fram One.com som ett ”prisvärt budgetalternativ väl värt att rekommendera”, och två sidor senare avråder Allt om PCs chefredaktör, Tommy K Johansson, en från ”leverantörer utan telefonsupport och med suspekt låga priser”.

Två olika personer, två olika åsikter. Inget konstigt med det egentligen. Men man förvånas över hur åsikterna skiljer sig så pass mycket, och speciellt förvånande är Magnus Höij’s uttalande. Är det verkligen acceptabelt med så kallad ”fri trafik”, bindningsperioder som gör det nästan omöjligt att säga upp sitt abonnemang och ingen telefonsupport överhuvudtaget – även om det är till ett priset av en kopp kaffe?

Tommy K Johansson vs Magnus Höij

Vad anser ni? Lämna en kommentar med vem ni anser har rätt i sitt uttalande!

Vi röstar i varje fall på Tommy. Surftown, med historia som ett ”prisvärt budgetalternativ”, vet mycket väl vad som behöver sparas in på när man erbjuder webbhotell till ”suspekt låga priser”. Det är något vi arbetat hårt på att komma bort ifrån, och vi har istället valt att erbjuda ett prisvärt webbhotell – utan att spara in på varken kundservice eller funktionalitet.

Det anser vi är rätt väg att gå.

Råd & Rön älskar Surftown

Test av webbhotell hos Råd & RönRåd & Rön har med stöd av .SE (Stiftelsen för Internet-infrastruktur) gjort ett test av svenska webbhotell, där de utsåg Surftown till testvinnare! 🙂 Fram för allt uppskattade de våra avtalsvillkor, vår kontrollpanel, tydligheten kring våra priser samt vårt rikliga innehåll av tjänster som ingår i våra paket.

Detta test visar att de krafttag vi har tagit för att förbättra våra produkter och tjänster verkligen har gjort skillnad, vilket vi är mycket stolta över. Vi har även i dag ett av Sveriges bästa avtalsvillkor. Idag har vi de bästa avtalsvillkoren i branschen! Hos oss låses du inte fast i ett abonnemang på grund av krångliga avtalsvillkor, och dessutom erbjuder vi alla våra nya kunder 30 dagars ångerrätt. Det är fortfarande utbredd praxis i branschen att låsa fast kunderna till ett abonnemang, även om det är hemskt ovänligt mot kunden, och det är långt ifrån alla leverantörer som erbjuder ångerrätt.

Vi har även tagit åt oss kritiken kring vår ‘fria trafik’ och kommer diskutera detta internt inom den närmaste framtiden. Detta är ett typiskt danskt fenomen, men vi kan försäkra våra kunder om att de inte behöver oroa sig över sin trafik. Till skillnad från vissa svenska leverantörer som har en gräns på 25 gb/mån, så har vi kunder som använder väsentligt mycker mer.

Även supporten har fått sig ett uppsving, i och med projektet vi kallar för ‘Support 2.0‘. Det handlar inte om några förändringar som sker över en dag, men som sakta men säkert på lång sikt kommer göra våra kunder väldigt nöjda med sin support. Mer om detta projekt kommer i ett senare skede, men förhoppningsvis kommer ni uppskatta vår support ännu mer, då det kommer bli lättare att få bättre support. Och det är trots allt det viktigaste, eller hur? 😉

Råd & Rön inkluderade även en kort men utförlig guide över hur man enkelt skapar sin egna blogg. Ni kan ju gissa att vi blev glada, när vi såg på skärmdumparna att de utgick från vårt webbhotellspaket. 😀 De visar hur du är endast sju enkla steg från att starta din egen blogg här på Surftown.

Regelbundna läsare vet att vi tidigt installerade nya versionen av WordPress i vår 1-Click Toolbox, som medför enkla och automatiserade installationer av en mängd populära script. WordPress 2.5 är samma bloggsystem som vi kör här på SurfBloggen, och något vi kan varmt rekommendera.

Nu ska ni inte tro att vi på grund av ett vunnet test tänker sluta jobba för att förbättra våra tjänster. Vi har en lång lista på saker vi vill genomföra, och vi kommer fortsätta arbeta för att våra kunder ska vara fullständigt tillfredställda över sitt val av webbhotell.

Ni kan läsa hela testet genom att klicka här.