Surftown

Välkommen till nya Surftown.se!

Som ni kan se har Surftown genomgått en väsentlig förändring. Redan 2007 satte vi igång en process, med målet att förbättra Surftown på alla dess håll och kanter. Support 2.0 drogs igång för att förbättra vår kundservice, det arbetades fram nya kundvänliga avtalsvillkor, det lanserades fasta trafikgränser… Listan kan göras hur lång som helst.

Allt hårt arbete gav till sist resultat, vilket bland annat visades genom vinsten i Råd & Rön, men även från den respons vi har fått från våra kunder. Trots detta, var det faktiskt bara en fingervisning på att vi valt rätt riktning; resan hade bara påbörjats.

Medan teknikerna slet med maskineriet bakom ridån, som vårt nya e-postsystem, så drog vi andra igång med arbetet framför. Målet var att förbättra kundupplevelsen, samt migrera över till en plattform som tillåter oss att snabbt förändra och förbättra.

Vi lämnade därför vår gamla egen-utvecklade ASP/ASP.NET-plattform, som har tjänat oss väl under åren men samtidigt heller inte fått den kärlek den har behövt. Verktyget vi valde för framtiden landade till slut på Drupal, efter att ha diskuterat och prövat på allt från Umbraco till WordPress. Anledningen till att vi valde Drupal var bland annat dess modularitet, som tillåter oss att enkelt utveckla egna verktyg och utöka funktionaliteten hos Drupal.

Till detta behövde vi givetvis en ny design, som både var snyggare och trevligare att titta på, men framförallt en som var mer lättnavigerad och användarvänlig. Efter många revisioner och diskussioner, blev resultatet vad ni idag ser framför er. Vi är själva otroligt nöjda med resultatet, även om det finns en hel del som fortfarande behöver finslipas och fixas till. Tro inte att vi har glömt bort My Surftown, wikin och alla våra andra tjänster—vi arbetar givetvis på att migrera över dessa till vår nya design och plattform.

Men oavsett hur nöjda och glada vi är så är det trots allt eran, kundens, åsikt som spelar någon roll. Det är för er vi gör detta! Vi vill därför höra alla era tankar, förslag och idéer på hur vi kan göra Surftown till ett ännu bättre webbhotell. Så skriv en kommentar till oss!

Tumult i branschen

Här om dagen publicerade Internetworld en intervju med Anders Aleborg, VD för Binero, där dem pratade om vad bloggen har betytt för Binero. Anders berättade att han först var skeptisk och trodde sig inte ha tid till bloggen, men prisade sedan deras initiativ och hyllade bloggen som bland det bästa de gjort. Deras mantra ”Sveriges mest öppna och vänliga webbhotell” har nog inte undgått någon, och bloggen skulle visa just hur öppna och ärliga dem är.

Därför blir man oerhört förvånad när man ett par dagar senare läser Jonathan Sulo’s blogginläggÖppenhet varar längst”, där han frustrerat och besviket berättar hur det verkligen hade gått till. Jonathan Sulo var tidigare marknadsförare hos Binero, och enligt honom en av drivkrafterna bakom bloggen och Bineros öppenhet och vänlighet.

Enligt Jonathan Sulo så var det han som publicerade en kraftigt övervägande majoritet av alla blogginlägg, som sedan publicerades under diverse medarbetares namn för att det skulle framstå som att alla på företaget deltog i bloggandet:

Faktum är att jag har skrivit en kraftigt övervägande majoritet av alla inlägg i Bineros blogg, från dess att vi började blogga till dess att jag lämnade företaget. […] Inläggen publicerades under olika namn enbart för att det skulle se ut som att hela företaget bloggade. Men jag var väldigt ensam och motarbetad. När jag efterfrågade hjälp, underlag eller respons från mina kollegor så fick jag oftast kalla handen.

Vad som även förvånar mig är att Jonathan Sulo, som självutnämnd öppenhetsambassadör, inte hade några som helst problem med att publicera sina verk under ”falskt” namn, något som för mig inte uppfattas som särskilt öppet eller ärligt. Och det var inte bara jag som häpnades över hans attityd och brist på ödmjukhet; I kommentarerna kan man läsa flertalet besvikna och överraskade kommentarer, inklusive från gamla medarbetare.

Nu är inte meningen med detta blogginlägg att smutskasta Binero eller Jonathan Sulo, de har båda bidragit till mycket gott i branschen!  Jag ställer mig dock undrande till om Binero verkligen är så ärliga och vänliga som de påstår sig vara, eller om det bara en marknadsförings-fasad. Det ska även bli intressant att se om Binero lyckas med årets prestation även nästa år, nu när de förlorat sin främsta sin PR-maskin, Jonathan Sulo.

Alla har vi våra skelett i garderoben, men jag tror faktiskt att det bara är positivt att sanningen till slut kommer fram. Ärlighet varar längst.

Another one bites the dust!

Som många nog har läst vid det här laget, så har Spray kastat in handduken och med (otroligt) kort varsel informerat sina kunder om att de kommer avsluta sin webbhotellsverksamhet. Vi tycker givetvis riktigt mycket synd om dessa kunder, som näst helt utan förvarning står utan webbhotell.

Därför vill vi informera alla före detta Spray-kunder om att vi just nu erbjuder 36% rabatt på Advanced-paketet! Dessutom kan ni köpa .SE-domäner för endast 29kr stycket som nya kunder! Otroligt, men sant!

Så passa på att flytta över till ett webbhotell som inte har några planer som helst på att lägga av med vad de gör bäst – webbhotell!

Klicka här för att beställa Advanced-paketet!

Förlåt…

Förlåt...

Råd & Rön publicerade för ett litet tag sedan en nyhet, där de gjorde en uppföljning på sitt webbhotellstest från tidigare i år. Tyvärr fick man läsa om att ett flertal webbhotell fortfarande nonchalerar lagen, bland annat gällande sina prisuppgifter. Dessa olagligheter och otydligheter, fick mig att tänka på vår egna tid som en ”vilda västern”-leverantör.

Jag tänker framför allt på de kunder, som vi genom tiden själva har valt att säga farväl till. Kunder vi stängde av utan varsel. Kunder som själva behövde upptäcka att deras hemsida eller e-post inte längre fungerade. Och när kunden kontaktade supporten eller loggade in i kontrollpanelen fick de beskedet: Avstängd pga. resursförbruk.

Där är även andra områden där kundupplevelsen har haltat efter. I vårt gamla forum var vi mycket lite öppna för innovation och kundfeedback, och hade kunden någon som helst kritik blev användaren helt enkelt avstängd. En ibland arrogant och inte särskilt lösningsorienterad supportavdelning har heller inte bidragit positivt.

Här i efterklokhetens olidligt klara ljus, måste jag erkänna att det tagit sin lilla tid innan vi såg ljuset! Men vi har lärt oss av våra misstag, och har det senaste året genomgått en större förändringsprocess. Fokus ligger nu på den goda kundupplevelsen – nu är det slut på cowboy business!

Vår nya utgångspunkt är att vi alltid kan bli bättre, och vem kan hjälpa oss med det? Jo, det är alla ni kunder, så tro mig när jag säger att vi har blivit lyhörda! Det enda som verkligen betyder något för oss, är er uppfattning om Surftown.

Innan jag avslutar vill jag gärna be alla de kunder vi har behandlat illa om min förbehållslösa ursäkt. Vi har blivit klokare med tiden, och gör vårt absolut bästa för att sätta en ny standard i branschen – och du är mycket välkommen till att hjälpa oss…

Ny webbmail: Squirrelmail

Vår nuvarande webbmail (AtMail) har inte direkt varit den mest spännande kundupplevelsen. Man kan lugnt säga att vi har fått in en hel del klagomål genom tiden! Löpande uppdateringar av AtMail har introducerat nya buggar och just nu är där problem med bifogning av filer…

Någonting var tvunget att ske! Så därför installerade vi Squirrelmail på en test-server för att låta kunder med AtMail-problem testa den. Reaktionerna har varit riktigt positiva, och vi beslutade därför att den ska vara tillgänglig för alla våra kunder. Så hädanefter kan du välja fritt mellan både SquirrelMail och AtMail! 🙂

Vi har även ändrat en liten aning på inloggningssidan för webbmailen, där du nu kan välja mellan Squirrelmail, AtMail Simple och AtMail Advanced – där det sistnämnda gäller för både Firefox och IE, som tidigare var uppdelat.

Skulle din favorit vara Squirrelmail, så vill jag dessutom nämna att vi har kopierat över din adressbok från AtMail. I Wiki’n finns dessutom en guide för att göra detta på egen hand, om du skulle vilja byta vid ett senare tillfälle.

Vår driftschef var ursprungligen lite emot att vi skulle köra två webbmail-klienter – men efter närmare undersökning så har han nu ändrat sig. 🙂 Så har du förslag på andra webbmail-klienter, så undersöker vi gärna om det finns möjlighet till detta.

1 2 3 4 5 >»