Support 2.0

Farväl!

Den 2:e januari 2008 publicerade jag mitt första inlägg på den här bloggen. Titeln var helt enkelt Välkommen! och därför borde ju ett enkelt Farväl! var passande för mitt sista inlägg. September blir min sista månad hos Surftown, för att i oktober tillträda som ny webbhotellschef för FS Data.

Mycket har hänt sedan jag startade i supporten på Surftown för ungefär fyra år sedan. Kritiken haglade tätt efter den våldsamma tillväxt som Surftown upplevde och tyvärr inte kunde hantera. Det var dags för en omstart. Vi ville låta våra kunder få reda på och framför allt förstå varför vi upplevde de problem som vi gjorde, istället för att de gång på gång bara fick höra ”vi beklagar” och ”ursäkta” istället för en ärlig förklaring på vad som hänt och hur vi planerade att åtgärda det.

Första åtgärden blev bloggen du läser just nu. Vi blev snabbt bättre på att lyssna på våra kunders konstruktiva kritik vilket tillät oss att förbättra våra tjänster till en så pass hög grad av vi till och med började vinna priser! Stoltheten var oändlig när jag fick höra från Råd & Rön att vi var bäst i test, för att nästa år få reda på att vi blev rekommenderade av Internetworld.

Tillsammans med mina kollegor lyckades vi förbättra Surftown på alla fronter. Supporten fick sig ett rejält uppsving genom ”Support 2.0”-projektet, våra e-postservrar blev snabbare och stabilare än någonsin, vi lanserade vår uppskattade VPS-tjänst och vi utförde en massiv uppgradering av våra webbhotell. Största utmaningen var dock översvämningen som drabbade oss i somras. Men det är en situation som jag är otroligt imponerad och framför allt stolt över hur vi hanterade.

Men nu blir det som sagt nya äventyr för mig! Jag vill tacka alla mina kära kollegor för fyra otroligt lärorika och roliga år som jag aldrig kommer glömma. Och jag vill givetvis även tacka alla våra kära kunder för det förtroende och stöd ni har visat under åren tillsammans med de många och givande diskussioner som jag har haft med er. Jag tror framtiden ser väldigt ljus ut för Surftown, som bara kommer bli bättre och bättre med tiden.

Har ni några frågor eller bara vill snacka strunt så hittar ni mig som vanligt på Twitter: @jgabor

På återseende,

Jonathan Gabor

Sommarhälsning från kundtjänsten

På begäran av våra eldsjälar i kundtjänsten så skulle jag vilja ge er en uppdaterad inblick i denna vitala del av kundupplevelsen.

Apropå kundupplevelse, så har 2010:s första halvår bjudit på en del radikala förändringar — åtminstone internt. 😉 Driftavdelningen har kommit tätare inpå dig som kund då de idag sitter tillsammans med vår kundtjänst — under en gemensam ledning!

Därför deltog de båda avdelningarna i en gemensam workshop strax innan semestertiderna drog igång. Och det var en stor succé! Dagens program bjöd på både sessioner med kunskapsutbyte, sessioner från eldsjälar från bägge avdelningarna med förslag på förbättringar av rutiner men även analyser av våra kunders senaste feedback.

Och resultaten talar för sig själva. Det finns nu en gemensam dagordning och förståelse för vad som är viktigt för våra kunder. Den hade även en trevlig bieffekt eftersom mängden omfattande och plötsliga problem har minskat avsevärt och vi agerar idag långt mer proaktivt än tidigare.

Jag vågar nästan säga att kunderna mer än någonsin sätter våra prioriteringar — och det är ingen dålig utgångspunkt, eller hur?

Jag har dessutom lovat att hälsa från killarna och tjejerna som tackar för de många kommentarer och betyg de har fått in på både supportartiklar och supportärenden! Det ger dem en värdefull insikt i vardagen, men också under de två halvårliga workshopsen.

En riktigt trevlig sommar från alla oss på Surftown! 🙂

Rekommenderade av Internetworld!

Så var årets webbhotellstest utfört av Internetworld slut. Det har varit oliiiidligt spännande!

internetworld-feb09Gratulationer till Binero är på sin plats, som har stått för en värdig motståndare i denna kamp. Vi säger grattis, och önskar dem lycka till – för nästa år vinner Surftown.

Vi har under de senaste åren genomgått en otrolig förändring. Vi har insett att det är betydligt roligare och trevligare att driva ett webbhotell tillsammans med våra kunder, istället för tvärtom. Därför lanserade vi bloggen, wiki’n och deltagit i debatter runt om i Sverige.

I år blev vi utnämnda till ”bästa budgetval”, och blir dessutom rekommenderade av Internetworld – vilket av många ses som lite av en kvalitétsstämpel. För oss är det ett tecken på att vi är inne på rätt spår, vilket vi även fick tecken på när vi tog hem titeln ”Bäst i test” i Råd & Röns webbhotellstest.

År 2009 kommer bli ett otroligt spännande år, och redan inom ett par månader kommer det ske stora förändringar. Vi ska inte bara bli bättre på att lyssna på våra kunder, och i högre grad ta åt oss av den positiva (och negativa!) kritik vi får, utan kommer arbeta med att förbättra alla de andra aspekterna av Surftown såsom hemsidan, supporten, driftsäkerheten, osv. Mycket av detta är redan påbörjat, till exempel supporten har fått sig ett rejält uppsving, och många andra projekt drar igång inom kort.

Ni kan läsa alla delarna av årets webbhotelltest eller hoppa direkt till finalen.

Några minnesvärda citat ur artikeln:

”Surftown har en mycket tillmötesgående attityd i sitt webbaserade supportsystem som är integrerat med kontrollpanelen.”
(Och det är bara början, men stor ros till vår supportavdelning!)

”Mycket webbhotell för lite pengar, fritt från bindnings- och uppsägningstider. Trots att valt konto saknar både telefonsupport och backup drar Surftown längsta strået i budgetklassen, tätt följt av One.com”
(Backup-påståendet stämmer dock inte. Givetvis tar vi backup av alla våra webbhotell!)

”Binero har en sajt som inbjuder till dialog och öppenhet på ett sätt som bara Loopia och Surftown är i närheten av att matcha.”

Tack till alla våra kunder som hjälpt oss genom åren – utan er hade vi inte klarat det!

Ifpi, ta det lugnt – Vi har backup!

Det är aldrig en lugn stund här på Surftown. Men ibland är det mer tumult än vanligt, och en sådan vecka är det just nu. Först ut var Internetworlds webbhotellstest, där vi fick både positiv och negativ kritik. Bland annat uppstod ett litet missförstånd kring våra backuprutiner, och i testet framstod det som att vi inte tar backup av våra privat-webbhotell. Så är givetvis inte fallet!

Dessutom pågår en av tidernas kanske viktigaste rättegångar – rättegången mot skaparna av The Pirate Bay. En av organisationerna på åklagarsidan är Ifpi, och man kan därför tänka sig att de har det rätt hett om öronen. Faktiskt så pass, att deras hemsida blev hackad (defaced, egentligen), det vill säga utbytt mot en annan sida. Men eftersom de ligger på Sveriges bästa webbhotell, så tog det dock inte lång tid innan de fick sina filer återställda och allt var frid och fröjd igen… Tills de återigen blev hackade.

Dessutom verkar det som om hackarna inte får särskilt mycket stöd från folket som står på TPB’s sida, vilket man kan läsa på flera svenska bloggar.

Vi har i alla fall lyckats konstatera att deras webbapplikation inte direkt var ”up-to-date”, och de hade lite väl lösa filrättigheter – vilket ledde till att en illasint person lyckades skriva över deras filer med sin egen genom ett säkerhetshål i deras webbapplikation. Ifpi har dock fått tillgång till sina backups, och nu är det bara att vänta på att de återställer sin hemsida, och åtgärdar sina säkerhetshål.

För våra kunder som av någon anledning skulle vara oroliga så har vi med all säkerhet konstaterat att det inte berodde på ett säkerhetshål på hos oss.

För er som vill följa Surftowns kamp i årets webbhotellstest kan göra det hos Internetworld.

Uppdatering: IDG.se rapporterar om angreppet, och senare om hur Ifpis sida hackades.

Lösning till våra Windows-kunder

Då har vi fastlagt vilka åtgärder som ska tas för att optimera kundupplevelsen på Windows-servrarna!

Jag har precis avslutat veckans möte med de ansvariga för drift- och supportavdelningen. Vi har diskuterat ett flertal möjliga lösningar för de problem som i dagsläget råder för Windows-servrarna – och då i synnerhet för WSW5 och WSW12.

Vi beslutade att vidta drastiska åtgärder! Antalet kunder per server kommer att minskas avsevärt och samtidigt kommer vi lägga mer utvecklingsresurser på utöka övervakningen av servrarna. Det kommer ge oss ännu bättre möjligheter att identifiera de kunder som ödelägger det för resten.

Allt som allt innebär det en rejäl vitamininjektion som kommer lyfta den generella stabiliteten och minimera sessions-problem. Vi lyssnar och tar till oss kritiken, med andra ord. 😉

Detta är en långsiktig lösning, och kommer därför inte implementeras över natten. Men de berörda kunderna kommer bli kontaktade av supporten i slutet av veckan gällande en serverflytt till en helt ny och fräsch server!

Det har även tagits emot ett gäng önskemål gällande .NET 3.5 SP1, och SP1 kommer därför installeras på en av de nya servrarna. Och innan vi ger oss på flera förändringar, undrar jag ifall det finns något större intresse för Ajax ControlToolkit, Silverlight, MVC eller möjligtvis något annat?

1 2 3