spam

Oetisk marknadsföring i sociala medier

Som en del av Surftowns närvaro på Twitter och Facebook så har vi satt upp sökningar på bestämda ord, som gör det möjligt för oss att enklare följa med. Det ger oss en inblick i vad det pratas om just nu, oavsett om det berör Surftown eller branschen generellt.

Black Hat Tweet SpamSökningar avslöjar också en tendens, vi lyckligtvis inte ser så jätteofta på den svenska marknaden. En tendens jag i avsaknad av bättre ord vill kalla ”Black hat” marknadsföring. Eller kanske helt enkelt spam.

Vid första anblick så kan man kanske tro att det är en ren tillfällighet att dessa tweets publicerats vid samma tidpunkt. Men både namn och innehåll avslöjar att så inte är fallet. Är man naiv nog (eller i mitt fall, tillräckligt nyfiken) för att klicka på länken, så tas man till en sida som borde få ens alarmklockor att ringa. Först och främst är det tydligt, även om de försöker få det att framstå som det, att det inte är en aktiv blogg. Man har snabbt slängt ihop något och inte ens taget sig tid att ta bort standard-texten från det tema man använder sig av. (Se t.ex. texten ”Just another therapy Sites site”).

Black Hat Web Spam
Denna typ av sidor kan ha flera uppgifter – men inga av dem särskilt etiskt försvarbara. Det kan vara ett försök att styrka deras placering hos Google och andra sökmotorer, eller helt enkelt ett försök att framstå som att det faktiskt är en person som skrivit artikeln för att rekommendera dem som leverantör. Det kan även vara att försöka att utnyttja affiliatemarknadsföring för att tjäna pengar.

Man ska därför lyssna på uppmaningen att vara kritisk mot tillfälliga personer på Twitter och andra sociala medier, på samma sätt som du förhoppningsvis är kritisk mot spam i din mejl-inkorg.

Skriv en kommentar nedanför. Kan du tänka dig att stödja personer och företag som utnyttjar denna typ av ”Black hat”-metoder?

Nya tilltag mot spam

Uppdatering: Efter populär förfrågan, så skjuter vi upp ändringen till Tisdagen den 25:e maj. Vi har även publicerat en uppdatering med förtydligande kring hur detta påverkar dig, längre ner i detta inlägg.

Vi har pillat och rotat lite i maskineriet, och kommer den 17:e maj den 25:e maj genomföra några ändringar som kommer minska mängden spam som skickas från våra mejlservrar. Det betyder att vi minskar risken för att hamna på så kallade ”blacklists”, och att belastningen på mejlservrarna går ner och ger våra kunder en trevligare upplevelse med mejl som snabbare kommer fram.

Den ändring som främst kommer minska mängden spam, är att vi kommer kontrollera ifall mejlavsändarens domän faktiskt ligger hos oss. För tidigare har man kunnat skicka genom vår SMTP (utgående mejlserver), så länge man autentiserade sig. Men tyvärr händer det med jämna mellanrum att kunder får till exempel virus som kapar kontouppgifterna och utnyttjar dessa till att skicka mejl från alla möjliga konstiga domännamn.

Så har ni några skript som skickar mejl via vår SMTP (det vill säga mailX.surftown.se / mail.din-doman.se istället för mailoutX/mailoutbX.surftown.se) och med en avsändande domän som inte ligger hos oss, så bör ni alltså ta hänsyn till detta. Använder du mail(), CDO eller liknande utan att uppge utgående mejlserver så är ni opåverkade, då dessa som standard använder mailout/mailoutb.

Detta inkluderar även WordPress, Joomla och andra webbapplikationer, även om vissa undantag kan förekomma. Lämna en kommentar med så detaljerad information som möjligt om du är osäker, så kontrollerar vi åt er om ni är påverkad av ändringen.

Denna ändringen kommer som sagt tas i bruk den 17:e maj den 25:e maj, och har ni några frågor gällande hur detta påverkar er så är ni varmt välkomna att lämna en kommentar nedan.

Uppdatering – 17:e maj:

Det var många som hörde av sig i helgen, och var oroliga över att till exempel deras skript som sänder mejl skulle sluta fungera. Vi insåg att vi inte varit tillräckligt tydliga med hur detta påverkar er, och vi ber om ursäkt för det. Nedan har vi tagit upp de vanligaste scenarion, och försökt förklara så tydligt och enkelt som möjligt kring hur denna ändring påverkar er.

Det är viktigt att poängtera att denna ändring endast påverkar ett väldigt litet fåtal av våra kunder, och då dem som har en lite speciell konfiguration. Det påverkar i största graden endast dig som har till exempel ett skript som loggar in på din mejlserver (mail.min-doman.se) och sedan försöker skicka ett mejl med en avsändande domän som inte är tillagd i din kontrollpanel, till exempel gmail.com eller hotmail.com.

Exempel: Du har lagt till ditt e-postkonto namn@min-doman.se i Outlook, och sedan konfigurerat att din avsändare ska vara namn@gmail.com. Detta kommer inte att fungera, då domänen gmail.com inte kan läggas till i din kontrollpanel (My Surftown -> Domäninställningar) eftersom du inte äger den. Har du bara lagt till ditt e-postkonto som vanligt så förblir du opåverkad.

Kommer mitt kontaktformulär på min hemsida sluta fungera?

Nej! Dina skript (oavsett om det är PHP, ASP eller Flash) påverkas inte av denna ändring. Detta beror på att dessa mejl sänds via en annan mejlserver. Detta inkluderar även kontaktformulär och liknande för WordPress, Joomla, Drupal och liknande även om vissa undantag kan förekomma.

Tekniskt förklarat: Använder du PHP’s mail(), ASP’s Jmail eller liknande så förblir du opåverkad, eftersom dessa skickas via mailoutX / mailoutbX.surftown.se och inte mailX.surftown.se/mail.min-doman.se.

Jag har en vidarebefordring till namn@gmail.com, är denna påverkad?

Nej! Ändringen påverkar endast mejl som skickas från oss med en domän som inte är tillagd i din kontrollpanel (My Surftown -> Domäninställningar). Eftersom gmail.com i detta fallet är mottagande domän, så förblir den opåverkad.

Kommer jag kunna fortsätta använda min skolas e-postadress som avsändare?

Nej! Eftersom din skolas domän inte är och inte kan läggas till i din kontrollpanel, så kommer du inte kunna fortsätta skicka mejl från din skolas e-postadress via våra mejlservrar. Du ska istället kontakta din skola, och använda deras utgående mejlserver. Då kommer dina mejl skickas iväg som vanligt och utan problem.

Lämna gärna en kommentar nedan om ni fortfarande är osäkra, så ser vi till att besvara era frågor så snabbt som möjligt!

Webbmail – max 100 mejl/tim

100Vi har tyvärr blivit tvungna att införa restriktioner på hur mycket mejl man kan skicka via webbmailen. Framöver kan du max sända 100 mejl per timme, och du kan max skicka till 500 mottagare under samma tidsperiod.

Detta gör vi för att säkra en god kundupplevelse i form av en snabb och stabil webbmail. Tyvärr har webbmailen missbrukats av några kunder, som valt att sända ut en massa spam, vilket tyvärr har påverkat våra andra kunder negativt. Jag hoppas du har förståelse för detta, men du är alltid välkommen att ventilera din åsikt…

En annan sak på webbmail-fronten, är att vi just nu står och stampar, och kan inte riktigt bestämma oss för vilken riktning vi ska gå… Vi har mottagit en massa spännande förslag på alternativa webbmail-klienter men samtidigt önskningar om vidareutveckling av Squirrelmail. Men jag återkommer när jag mer information så snart som möjligt!

Året som gått

Det här året har varit allt annat än trist. Det är helt otroligt vad mycket som kan hända under ett enda år. Jag tänkte därför blicka tillbaks, i någon form av nostalgitripp, och lista några av de större händelserna. Det kommer därför bli ett lite längre inlägg än vanligt, men ett som jag samtidigt tror ni kommer uppskatta…

Listan är inte i kronologisk ordning, och jag har försökt hålla all text så kortfattad som möjligt. Klicka därför på varje ”rubrik” för att läsa mer om just den händelsen.

Lanserat fasta trafikgränser
Detta var något som var högst välkommet, både för Surtown och för våra kunder. Det gav våra kunder större förtroende samt bättre inblick i tjänsten de köpt av oss, och det är något vi verkligen gillar. Vi är dessutom det första danska webbhotellet i Sverige (någonsin!) som erbjuder fast trafik.

Nya vänliga avtalsvillkor, med slopad uppsägningstid
Nu för tiden räcker det med att man bara struntar i att betala fakturan, så sägs webbhotellet automatiskt upp – istället för att man av misstag ska tvingas på ett ”bonus-år”, som man gör hos andra leverantörer. Bra, va? 🙂

Nytt e-postserverkluster, och ett förbättrat antispamspam-filter
Efter hand som tiden går, så ökar tyvärr mängden spam (även om vi har njutit av en liten ”paus” den senaste tiden). Våra dåvarande e-postservrar gick på knä, och orkade helt enkelt inte hantera den enorma mängd e-post som togs emot. Vi byggde helt enkelt därför ett helt nytt kluster baserat på IBM’s grymma BladeCenter-servrar, som vi kan skala både upp och ner extremt snabbt och enkelt, och som dessutom utnyttjar servrarnas resurser betydligt effektivare än tidigare.

Drog igång Support 2.0-projektet
Vi såg att det fanns ett stort utrymme för förbättringar gällande vår kundservice, och då speciellt gällande supportavdelningen. Vi var inte tillräckligt pro-aktiva för att hantera större mängder av supportärenden, och vi drog därför igång Support 2.0-projektet. Det har bl.a. inneburit två nya lagledare, som fullständigt arbetat om rutinerna, och kan försäkra oss om att allting flyter på som det ska. De ser även till att vi konstant har en lista på möjliga förbättringar, så att vi aldrig står still i utvecklingen.

Ny webbmail – Squirrelmail
Efter månader av klagomål och tjat, så var det äntligen dags att lansera vår nya webbmail – Squirrelmail. Hittills har reaktionerna varit otroligt positiva, om än att det finns lite småbuggar fortfarande som ska fixas till. Dock är upplevelsen betydligt bättre än med Atmail (i alla fall för de allra flesta), och innehåller långt färre buggar än Atmail. Vi tar dessutom gärna emot förslag på andra webbmail-klienter, och undersöker för tillfället en rad olika alternativ. Hör av er, alla förslag är välkomna!

Utnämnda till testvinnare i Råd & Röns webbhotellstest
Detta kom som en blixt från klar himmel, då vi varken hade räknat med att Råd & Rön skulle genomföra ett webbhotellstest eller att vi skulle vinna (även om vi i efterhand ser det som rätt självklart 😉 ). Vi tackar och bugar! De följde även upp sitt webbhotellstest för ett tag sedan, där det tyvärr visade dig att flera webbhotell inte hade bättrat sig, och fortfarande bryter mot lagen.

Lanserat Surftown Wiki
Som en av de första i Sverige, erbjuder vi våra kunder en helt öppen wiki där Surftown tillsammans med sina kunder kan hjälpas åt att hålla alla guider och information uppdaterad. Det tidigare systemet vi använde oss av var lite stelt och inte särskilt smidigt att använda, så därför kändes steget över till Mediawiki väldigt naturligt.

Blivit anklagade för plagiat av branschkollegor
Tidigare i år blev vi anklagade för plagiat av våra kära branschkollegor Binero. Mystiskt nog försvann blogginlägget illa kvickt – de var väl rädda för att vi skulle ta ifrån dem deras favoritöl (eller så vågade de helt enkelt inte stå för sina åsikter). Så vi sände dem därför ett paket med härlig dansk öl som tröst, som de tydligen ska ha njutit av vid sitt julbord.
(Jag tycker även att det är intressant att Sveriges mest öppna och vänliga webbhotell, som Binero gärna kallar sig själva för, har valt att markera alla våra kommentarer på sin blogg som spam. Uppenbarligen är de varken öppna eller särskilt vänliga mot sina branschkollegor.)

Jonathan (bokstavligt talat) bröt arm med Ivan
Under avskedsfesten för vår förra domänansvarige Kristian Ørmen (som lämnade oss för att jaga sina domändrömmar hos Gratisdns.dk), så utmanade Ivan lilla mig i armbrytning. Jag låter bilderna tala för sig själv: Bild 1, Bild 2. (För den lata som inte orkar räkna, så kan jag säga att det resulterade i 37 stygn.)

Blivit intervjuade av Tommy K Johansson och OfficeM
Vi blev först intervjuade av Tommy K Johansson kring att vi lanserat fasta trafikgränser, och sedan ville OfficeM få reda på mer om webbhotellsbranschen generellt. Högst trevlig läsning, om jag får säga det själv.

Ny driftinformationssida
Det var en lång väntan, men äntligen så är den här. Den automatiskta driftinformationssidan, där våra kunder väldigt enkelt och snabbt kan se om det pågår någon form av driftstörning. Det är bara att skriva in sitt domännamn, och så får man genast fram all väsentlig information om sitt webbhotell.

Webbstjärnan
Webbstjärnan är en tävling där skolor gör webbplatser av sina skolarbeten, och tävlar om hela 20.000kr! Tillsammans med två andra webbhotell, är Surftown ett av webbhotellen där alla tävlingsbidrag hamnar. Det är faktiskt så att enligt statistik från Webbstjärnan, så väljer majoriteten av Sveriges skolor att ligga på Surftown – vilket vi tycker är otroligt roligt. Denna statistik kommer vi skriva mer om senare på bloggen.

Nya rutiner gällande kunder med hög resursförbrukning
Tidigare var vi inte särskilt trevliga mot kunder som använde för mycket resurser. De blev helt enkelt suspenderade, utan förvarning. Det har vi sett till att ändra på! Nu kontaktar vi istället kunden först, och försöker hjälpa dem att få ner sin resursförbrukning medan vi under tiden gör allt för att deras höga resursförbrukning inte ska påverka våra andra kunder negativt. Helt enkelt en mycket trevligare upplevelse för kunden.

Puh… Det var ingen dålig lista det. Men det bästa är ändå att vi inte är färdiga där, för vi har massvis av spännande saker planerade inför 2009! Det stoppar oss dock inte från att be er om ännu fler förslag, så lämna gärna en kommentar eller sänd mig e-post med era tankar och förslag!

Till slut hoppas jag att ni alla har haft ett lika spännande 2008 som vi har!

Förbättrat antispam-filter

Den senaste tiden har vi arbetat hårt med att optimera och förbättra vårt nya e-postsystem. Det har bland annat inneburit att vi har utvecklat nya algoritmer för de antispam-inställningar som ni själva kan styra över via E-post administrationen i My Surftown. Dessa förbättringar kommer rullas ut imorgon (Onsdag).

Anledningen till att vi väntar med lanseringen är att, eftersom vårt nya e-postsystem har ett betydligt effektivare antispam-filter än tidigare, innebär det att det finns en risk att e-postkonton med väldigt aggressiva inställningar får sina riktiga e-postmeddelanden raderade. Vi kommer därför nollställa inställningarna för alla dessa konton inom kort, så att du inte riskerar att få din e-post blockerad av antispam-filtret. Det kommer givetvis att gå bra att öka aggressiviteten igen via e-postadministrationen, om man så önskar.

Vi rekommenderar dock att du prövar standardinställningarna först under den närmaste tiden, just av den orsaken att våra antispam-filter har blivit betydligt effektivare än tidigare. Är man hårt drabbad av spam, så kan man då pröva att öka aggressiviteten för antispam-filtret.

Läs mer i vår Wiki om hur du ändrar inställningarna för antispam-filtret.

En annan ändring som man bör känna till, är att ifall man anger att spam automatiskt ska raderas, så kommer inget meddelande sändas till avsändaren om att e-postmeddelandet blev markerat som spam.

Orsaken till detta är att vi inte vill låta spammare få kännedom om att de har lyckats hitta en ”giltig” mottagare, vilket innebär att de kommer öka mängden spam som de sänder till våra kunder och våra e-postservers. Det resulterar då i mer spam för våra kunder, och en avsevärt högre belastning på våra e-postservers.

Du kan för övrigt finna andra bra tips i inlägget Spam? Nej, tack!

1 2