intervju

Tumult i branschen

Här om dagen publicerade Internetworld en intervju med Anders Aleborg, VD för Binero, där dem pratade om vad bloggen har betytt för Binero. Anders berättade att han först var skeptisk och trodde sig inte ha tid till bloggen, men prisade sedan deras initiativ och hyllade bloggen som bland det bästa de gjort. Deras mantra ”Sveriges mest öppna och vänliga webbhotell” har nog inte undgått någon, och bloggen skulle visa just hur öppna och ärliga dem är.

Därför blir man oerhört förvånad när man ett par dagar senare läser Jonathan Sulo’s blogginläggÖppenhet varar längst”, där han frustrerat och besviket berättar hur det verkligen hade gått till. Jonathan Sulo var tidigare marknadsförare hos Binero, och enligt honom en av drivkrafterna bakom bloggen och Bineros öppenhet och vänlighet.

Enligt Jonathan Sulo så var det han som publicerade en kraftigt övervägande majoritet av alla blogginlägg, som sedan publicerades under diverse medarbetares namn för att det skulle framstå som att alla på företaget deltog i bloggandet:

Faktum är att jag har skrivit en kraftigt övervägande majoritet av alla inlägg i Bineros blogg, från dess att vi började blogga till dess att jag lämnade företaget. […] Inläggen publicerades under olika namn enbart för att det skulle se ut som att hela företaget bloggade. Men jag var väldigt ensam och motarbetad. När jag efterfrågade hjälp, underlag eller respons från mina kollegor så fick jag oftast kalla handen.

Vad som även förvånar mig är att Jonathan Sulo, som självutnämnd öppenhetsambassadör, inte hade några som helst problem med att publicera sina verk under ”falskt” namn, något som för mig inte uppfattas som särskilt öppet eller ärligt. Och det var inte bara jag som häpnades över hans attityd och brist på ödmjukhet; I kommentarerna kan man läsa flertalet besvikna och överraskade kommentarer, inklusive från gamla medarbetare.

Nu är inte meningen med detta blogginlägg att smutskasta Binero eller Jonathan Sulo, de har båda bidragit till mycket gott i branschen!  Jag ställer mig dock undrande till om Binero verkligen är så ärliga och vänliga som de påstår sig vara, eller om det bara en marknadsförings-fasad. Det ska även bli intressant att se om Binero lyckas med årets prestation även nästa år, nu när de förlorat sin främsta sin PR-maskin, Jonathan Sulo.

Alla har vi våra skelett i garderoben, men jag tror faktiskt att det bara är positivt att sanningen till slut kommer fram. Ärlighet varar längst.