google

Snart sista chansen att använda din Google AdWords-kupong

Google har bestämt sig för att ändra hur de använder Google AdWords-annonseringskupongen. Det betyder att du från och med 30 september inte längre kan använda gamla google AdWords-annonseringskuponger. En AdWords-annoseringskupong är en kupongkod som är värd ett visst belopp, t.ex. 400 kronor, om du matar in den på ditt Google AdWords-konto. På så sätt får du möjlighet att testa Google AdWords gratis.

Som ersättning inför Google nya kupongkoder som kräver att du betalar in ett fast belopp. Google lägger då till en extra summa. Om du t.ex. betalar 100 kronor får du 300 kronor av Google, och betalar du 200 kronor får du 600 kronor av Google att använda på AdWords-kontot.

Har du använt din kod?
Är du kund hos Surftown har du redan fått en kupongkod. Den hittar du inne på My Surftown. Om du inte redan har använt kupongkoden måste du göra det snart, eftersom den bara fungerar fram till 30 september.

P.S. Minns att det är ett webbinarium om WordPress ikväll, där du får lära dig hur du kommer igång med WordPress. Delta här på https://surftown.se/webinar

Så här skapar du en sida på Google+

Google+ är ännu inte lika populärt och utbrett som Facebook, men det råder knappast några tvivel om att det lönar sig i längden att börja nu. Oavsett hur du vrider och vänder på det kommer en sida på Google+ att ha en positiv effekt på dina SEO-resultat. Och det tar faktiskt inte speciellt lång tid att komma igång.

Så här skapar du en ny sida på Google+

Först och främst måste du ha ett Google-konto för att kunna skapa en sida på Google+, och det skapar du på denna sida. Då får du dessutom åtkomst till flera andra Google-tjänster som Gmail och Google Docs.

När du har skapat ett konto får du automatisk tillgång till Google+ och kan sätta igång med att skapa en sida. Klicka på ”Fler” längst ner till vänster i menyn, och klicka sedan på ”Sidor” (på engelska ”More” och ”Pages”). Därefter kommer du till en översikt över dina sidor och där klickar du på ”Skapa ny sida”. Du kan även gå direkt dit genom att klicka här.

Nu är du redo att skapa din sida. Börja med att välja den kategori som din sida tillhör. Har du ett företag eller en förening ska du välja ”Verksamhet, institution eller organisation”, vill du skapa en sida för en viss produkt som du erbjuder ska du istället välja ”Produkt eller varumärke”. Sedan fyller du i de obligatoriska uppgifterna som namn, URL och kategori.

Din sida är nu skapad och du kan börja anpassa den.

Innehållet på sidan

Det är tre viktiga saker du bör ha med på din sida. Först och främst bör du skriva en bra text som beskriver ditt företag, och därefter ladda upp både en omslagsbild och en profilbild. Bilderna är en riktigt bra möjlighet att lyfta fram ditt varumärke och din sida så att besökarna känner igen den.

Omslagsbilden ska ha storleken 940 x 180 och profilbilden 250 x 250.

När du har lagt till beskrivning och bilder är du redo att bjuda in folk att lägga till din sida och skapa aktiviteter på den. Om du redan är aktiv på exempelvis Facebook kan du posta samma saker på Google+ som du gör där.

Lycka till med din nya sida!

Nya Google AdWords-rabattkoder

Det har varit rätt tyst här på bloggen under en rätt lång tid, mycket tack vare semestertider och att jag har varit väldigt upptagen med andra projekt. Men som plåster på såren, så har vi lyckats sluta en ny överenskommelse med Google. Som du förmodligen redan vet, så fick du som kund hos oss en rabattkod på 400 kr som du kunde använda till marknadsföring via Google AdWords.

Den nya överenskommelse innebär ännu bättre rabattkoder för dig, både som privat- och företagskund. Nu får du hela 500 kr som privatkund, och 750 kr som företagskund! Vi använder själva Google AdWords flitigt, och har du inte prövat AdWords ännu så är det ett utmärkt tillfälle att göra det nu. Du hittar din rabattkod i My Surftown (klicka på ”Marketing Booster”).

Inom en väldigt snar framtid kommer det ske stora förändringar på Surftown.se och här på bloggen, så titta förbi lite då och då. Du kommer inte vilja missa det!

Eller ännu bättre! Prenumerera på bloggen via RSS eller e-post!

Google: AdWords – hamna i toppen på Google

Google AdWords är ett snabbt och enkelt sätt att marknadsföra din hemsida på Google, och därigenom få fler besökare. Du kan välja att visa dina annonser bredvid sökresultaten på höger sida av Googles sökmotor, eller i Googles stora nätverk, där du kommer att ha tillgång till annonsering på en massa webbplatser via AdSense

Google AdWords

När du skapar en annons hos Google måste du först välja vilka sökord som din annons ska visas på – desto mer relevant, desto bättre. Och ju mer du är villig att betala per klick, desto högre position får din annons på sökmotorns högra sida. 

400 SEK AdWords kupong 
Som Google-partner har Surftown möjlighet att erbjuda dig en AdWords-annonseringskupong hos Google till ett värde av 400kr. För att få din personliga AdWords-kupong, ska du klicka på ”Marketing Booster” på My Surftown

När du annonserar på Google visas din annons för de besökare som aktivt söker på vad din hemsida erbjuder. Därför är kvalitetén på besökarna vanligtvis av mycket hög karaktär. Och kom ihåg, du betalar endast när någon klickar på din annons. 

Om du vill veta mer om Google AdWords kan du läsa mer på vår wiki. Det finns också en steg-för-steg-guide till upprättandet av konto och anmälan kan göras via AdWords hemsida.

Google: AdSense – tjäna pengar på din hemsida

Google AdSense är en gratistjänst som ger dig möjligheten att tjäna pengar på din hemsida. AdSense är lätt att integrera och analyserar automatiskt innehållet på dina sidor för att visa annonser inom samma ämnesområde, vilket gör dem mycket mer intressant för dina besökare.

Så om du har en blogg eller hemsida som handlar om datorer, så kommer AdSense att automatiskt visa annonser från annonsörer som lagt bud på nyckelorden som ”laptop”, ”digitalkamera” eller kanske ”hårddisk”.

Många hemsidor använder sig av Google AdSense, både stora och små. Vi kan rekommendera att man använder sig av textannonser för att de oftast är mer accepterade än vanlig bannerreklam, som många finner påträngande. Observera även att AdSense inte visas om dina besökare använder AdBlock eller liknande i sina webbläsare.

De annonser som visas på din webbplats, är valda efter vilka annonser som ger dig bästa inkomstmöjligheter – beräknat på antalet klick och klickpris. Om en annons ger dig 5 kr per klick, men sällan får ett klick, kommer de att bli utbytta mot andra annonser som ger 2 kr per klick, men som i gengäld får fler klick.

Hur mycket du kan tjäna beror på många saker, först och främst hur många besökare du har. Ju fler besökare, desto högre inkomster. Vissa branscher är mer populära än andra, vilket återspeglas i annonsörernas klickpriser. Ju högre klickpris, desto högre inkomst. Google överför inkomstent direkt till ditt bankkonto varje månad.

Det bästa sättet att ta reda på hur mycket du kan tjäna är enkelt att registrera sig och börja visa annonser på din webbplats, vilket du kan göra här.

I morgon avslutar vi vår ”Google vecka”, där vi berättar vad du kan få ut av Google AdWords!

1 2