fri trafik

Branschens bästa avtalsvillkor

Under det gångna året har det skett en hel del här på Surftown. Jag tänkte belysa en av de mest markanta ändringarna – nämligen uppdateringen av våra avtalsvillkor.

Vi har tidigare levt lite rövare med våra kunder, och kunnat göra lite som vi ville, mycket tack vare våra avtalsvillkor. De flesta känner nog igen sig, om jag säger att man väldigt sällan eller nästan aldrig ens läser avtalsvillkoren. Det är bara en liten kryssruta man slentrianmässigt klickar i när man registrerar sig…

Det var givetvis inte vårt syfte med våra rätt strikta avtalsvillkor, de var ju till för att både skydda Surftown och dess kunder. Och de var ju där för att följas – vilket ledde till att många kunder tyvärr blev väldigt illa behandlade. Vi insåg att en förändring var på sin plats!

Tidigare åkte man ofta på en ”bonusperiod” på grund av att man inte sagt upp sitt webbhotell i tid, vilket ledde till att vi hade en massa webbhotell som inte användes och bara låg och skräpade. Högst onödigt, kan man väl säga. Vi plockade därför helt enkelt bort uppsägningstiden, och införde så att man kort och gott bara struntar att betala fakturan när den dimper ner – så slipper kunden betala för ytterligare ett år helt i onödan!

En annan viktig förändring var att vi införde fasta trafikgränser. De rådde stor förvirring när vi ibland behövde suspendera kunder som drog alldeles för stora resurser. Svaret vi fick var inte sällan att vi erbjöd ju ”fri trafik” – hur kunde kunden då använda för mycket resurser? Så för att göra det tydligt för kunden att det inte var själva trafiken som förbrukades i för hög grad, så införde vi fasta trafikgränser som kunden lätt kan överskåda och följa via sin kontrollpanel.

Jag kan även nämna att det sker ingenting om man skulle råka överstiga sin trafikgräns – det sänds varken ut någon faktura eller tillkommer någon avgift, och ens webbhotell inaktiveras inte på något vis. Istället tar vi kontakt med kunden, och diskuterar fram en lösning som passar kundens ökade trafikbehov.

Detta är bara ett fåtal av de många förändringar vi har genomfört under året. Ett större sammandrag kommer när året närmar sig sitt slut.

Snart är det dags…

Här om dagen damp det ner ett e-postmeddelande hos en mängd olika webbhotell. E-postmeddelandet var från Internetworld, och de efterfrågade synpunkter och förslag till den kommande upplagan av deras årliga webbhotellstest.

Vi tänkte i samma veva passa på att höra vad ni anser är de viktiga kriterierna för ett lyckat test. Fattades det något i förra årets test, och finns det något de bör lägga större fokus på? Även om vi är väldigt glada för våra branschkollegor FS Datas skull, som kammade hem segern förra året, så hoppas vi att de fortsätter arbeta med att bli bättre än förra året.

Råd & Rön rapporterar exempelvis att de fortfarande anger missvisande prisuppgifter på sin hemsida och de har än idag inte bättrat sig på den fronten, vilket är otroligt synd.

Vi hoppas i alla fall på att Internetworld fortsätter fokusera och förhoppningsvis lägger ännu större vikt på saker av den mer otekniska karaktären, såsom avtalsvillkor och uppsägningstider, och belyser de problem som för tillfället råder i branschen.

Men vilka kriterier anser ni man ska uppfylla för att bli en värdig vinnare i Internetworlds webbhotellstest?

Vi har bett Internetworld att hålla ett öga på bloggen, så nu har ni er chans att påverka och lämna förslag på det kommande testet. Förhoppningsvis tar de till sig era synpunkter – det är ju trots allt ni som är de som får ut mest nytta av testet.

Slaget om avtalsvillkoren

För några veckor sedan blev vi kontaktade av journalisten Per Eriksson, som ville genomföra en intervju på OfficeM’s begäran. Det gällde föga förväntat om en artikel kring webbhotell, och då mer specifikt för företag. OfficeM är ett magasin som riktar sig bland annat till inköpsansvariga på små och medelstora företag, och som ny läsare måste jag säga att den innehöll massvis av intressant läsning.

Men åter till webbhotellsartikeln – som även innehöll uttalanden av chefredaktörerna Magnus Höij (Internetworld) och Tommy K. Johansson (Allt om PC och även en av Sveriges mest framgångsrika bloggare) – så togs det upp mycket intressanta och ibland lite märkliga saker. Bland annat blev vi väldigt förvånade när Internetworlds chefredaktör, Magnus Höij, för fram One.com som ett ”prisvärt budgetalternativ väl värt att rekommendera”, och två sidor senare avråder Allt om PCs chefredaktör, Tommy K Johansson, en från ”leverantörer utan telefonsupport och med suspekt låga priser”.

Två olika personer, två olika åsikter. Inget konstigt med det egentligen. Men man förvånas över hur åsikterna skiljer sig så pass mycket, och speciellt förvånande är Magnus Höij’s uttalande. Är det verkligen acceptabelt med så kallad ”fri trafik”, bindningsperioder som gör det nästan omöjligt att säga upp sitt abonnemang och ingen telefonsupport överhuvudtaget – även om det är till ett priset av en kopp kaffe?

Tommy K Johansson vs Magnus Höij

Vad anser ni? Lämna en kommentar med vem ni anser har rätt i sitt uttalande!

Vi röstar i varje fall på Tommy. Surftown, med historia som ett ”prisvärt budgetalternativ”, vet mycket väl vad som behöver sparas in på när man erbjuder webbhotell till ”suspekt låga priser”. Det är något vi arbetat hårt på att komma bort ifrån, och vi har istället valt att erbjuda ett prisvärt webbhotell – utan att spara in på varken kundservice eller funktionalitet.

Det anser vi är rätt väg att gå.

4 veckor senare…

Nyheten kring våra nya fasta trafikgränser blev mer uppmärksammad än vad vi väntat!
Eller vad tycker ni om följande spik? 😀

Fri trafik-spik

Nästan som om man blivit ”slashdottad”… Fast utan den efterföljande driftstörningen. 😉

Att vi i princip inte fick någon negativ respons, utan uteslutande positiv sådan, visar att detta var en välkommen förändring. Det har varit otroligt roligt att läsa de olika åsikter och synpunkter, speciellt när man får höra att det var en bra sak man genomfört. Vi har insett att en mer transparent organisation, där kunden sätts i fokus, är den rätta vägen att gå och är något vi kommer bygga vidare på i framtiden. Thomas Folmann, vår sälj- och marknadsföringschef, har även skrivit ett ”brev” till våra kunder, där han går lite djupare in på vår vision och målsättning om hur vi önskar att Surftown ska se ut i framtiden. Läs det gärna här.

En annan rolig föreetelse var Tommy K. Johansson’s intervju med mig, där han bland annat tar upp begreppet ”fri trafik”. Möjlig intressant läsning, för de som vill veta lite mer om Surftown och vad vi har för planer den kommande tiden.

PS. Glöm inte att det är Mozilla Firefox Download Day imorgon!

Fri trafik? Fast trafik!

En av de saker Surftown har fått mest kritik över, är vad vi och andra har kallat för ”fri trafik”. Fler och fler kunder (och branschen i allmänhet) har efterfrågat större insikt och tydligare information om vad ”fri trafik” faktiskt innebär. Man kunde bland annat läsa i Råd&Rön’s webbhotells test, att de inte var nöjda med vår ”hemliga” gräns, som de valde att uttryckte det som. Vi insåg att en förändring var tvungen att ske, inte bara hos oss utan i branschen som helhet, och därför har vi infört en radikal förändring på just den här punkten.

Total trafficDet rör sig inte om några förändringar på våra produkter i sig, utan vi önskar vi snarare ge våra kunder en större insikt i produkten de har köpt. Man behöver heller inte oroa sig ifall man överskrider sina gränser vid något enstaka tillfälle, då det inte är bundet till några extra avgifter eller liknande. Om kunden konsekvent överstiger sin gräns, så kommer vi precis som tidigare i så fall att ta kontakt med kunden, och diskutera hur man kan lösa detta. Alla våra kunder kommer dessutom kunna läsa av sin förbrukade trafik samt vilken trafikgräns de har genom att logga in på My Surftown och klicka på Avancerade inställningar.

Så, för att stilla er nyfikenhet så kan jag stolt presentera följande tabell över våra nya gränser:

Paket Starter Advanced Expert Light Medium Premium
Trafikgräns
per månad
30 GB 50 GB 70 GB 100 GB 150 GB 300 GB

Det är dock viktigt att poängtera att det är skillnad på mängden trafik och ens resursförbrukning. Vi har förändrat våra rutiner kring kunder som förbrukar för mycket resurser, och tar kontakt med dessa för att ge tips och rekommendationer på möjliga åtgärder. Vi har även försökt förbättra kundupplevelsen, genom att ha färre kunder per server och nya kundvänliga rutiner – allt detta för att minimera risken att kunden hamnar i ”farozonen”. Jag har tidigare skrivit om de vanligaste orsakerna för avstängningar, och ni kan läsa mer om detta genom att klicka här.

Och självklart, så tänker vi inte nöja oss där. Vi kommer fortsätta arbeta på att förbättra oss på en mängd olika fronter, bland annat supporten (i ett projekt vi benämner Support 2.0). Alla synpunkter, förslag och kommentarer är välkomna!

Uppdatering: Tommy K. Johansson har publicerat en intervju med er favoritbloggare på sin egna blogg, som bland annat berör ämnet ”fri trafik”. 🙂

1 2