fast trafik

Året som gått

Det här året har varit allt annat än trist. Det är helt otroligt vad mycket som kan hända under ett enda år. Jag tänkte därför blicka tillbaks, i någon form av nostalgitripp, och lista några av de större händelserna. Det kommer därför bli ett lite längre inlägg än vanligt, men ett som jag samtidigt tror ni kommer uppskatta…

Listan är inte i kronologisk ordning, och jag har försökt hålla all text så kortfattad som möjligt. Klicka därför på varje ”rubrik” för att läsa mer om just den händelsen.

Lanserat fasta trafikgränser
Detta var något som var högst välkommet, både för Surtown och för våra kunder. Det gav våra kunder större förtroende samt bättre inblick i tjänsten de köpt av oss, och det är något vi verkligen gillar. Vi är dessutom det första danska webbhotellet i Sverige (någonsin!) som erbjuder fast trafik.

Nya vänliga avtalsvillkor, med slopad uppsägningstid
Nu för tiden räcker det med att man bara struntar i att betala fakturan, så sägs webbhotellet automatiskt upp – istället för att man av misstag ska tvingas på ett ”bonus-år”, som man gör hos andra leverantörer. Bra, va? 🙂

Nytt e-postserverkluster, och ett förbättrat antispamspam-filter
Efter hand som tiden går, så ökar tyvärr mängden spam (även om vi har njutit av en liten ”paus” den senaste tiden). Våra dåvarande e-postservrar gick på knä, och orkade helt enkelt inte hantera den enorma mängd e-post som togs emot. Vi byggde helt enkelt därför ett helt nytt kluster baserat på IBM’s grymma BladeCenter-servrar, som vi kan skala både upp och ner extremt snabbt och enkelt, och som dessutom utnyttjar servrarnas resurser betydligt effektivare än tidigare.

Drog igång Support 2.0-projektet
Vi såg att det fanns ett stort utrymme för förbättringar gällande vår kundservice, och då speciellt gällande supportavdelningen. Vi var inte tillräckligt pro-aktiva för att hantera större mängder av supportärenden, och vi drog därför igång Support 2.0-projektet. Det har bl.a. inneburit två nya lagledare, som fullständigt arbetat om rutinerna, och kan försäkra oss om att allting flyter på som det ska. De ser även till att vi konstant har en lista på möjliga förbättringar, så att vi aldrig står still i utvecklingen.

Ny webbmail – Squirrelmail
Efter månader av klagomål och tjat, så var det äntligen dags att lansera vår nya webbmail – Squirrelmail. Hittills har reaktionerna varit otroligt positiva, om än att det finns lite småbuggar fortfarande som ska fixas till. Dock är upplevelsen betydligt bättre än med Atmail (i alla fall för de allra flesta), och innehåller långt färre buggar än Atmail. Vi tar dessutom gärna emot förslag på andra webbmail-klienter, och undersöker för tillfället en rad olika alternativ. Hör av er, alla förslag är välkomna!

Utnämnda till testvinnare i Råd & Röns webbhotellstest
Detta kom som en blixt från klar himmel, då vi varken hade räknat med att Råd & Rön skulle genomföra ett webbhotellstest eller att vi skulle vinna (även om vi i efterhand ser det som rätt självklart 😉 ). Vi tackar och bugar! De följde även upp sitt webbhotellstest för ett tag sedan, där det tyvärr visade dig att flera webbhotell inte hade bättrat sig, och fortfarande bryter mot lagen.

Lanserat Surftown Wiki
Som en av de första i Sverige, erbjuder vi våra kunder en helt öppen wiki där Surftown tillsammans med sina kunder kan hjälpas åt att hålla alla guider och information uppdaterad. Det tidigare systemet vi använde oss av var lite stelt och inte särskilt smidigt att använda, så därför kändes steget över till Mediawiki väldigt naturligt.

Blivit anklagade för plagiat av branschkollegor
Tidigare i år blev vi anklagade för plagiat av våra kära branschkollegor Binero. Mystiskt nog försvann blogginlägget illa kvickt – de var väl rädda för att vi skulle ta ifrån dem deras favoritöl (eller så vågade de helt enkelt inte stå för sina åsikter). Så vi sände dem därför ett paket med härlig dansk öl som tröst, som de tydligen ska ha njutit av vid sitt julbord.
(Jag tycker även att det är intressant att Sveriges mest öppna och vänliga webbhotell, som Binero gärna kallar sig själva för, har valt att markera alla våra kommentarer på sin blogg som spam. Uppenbarligen är de varken öppna eller särskilt vänliga mot sina branschkollegor.)

Jonathan (bokstavligt talat) bröt arm med Ivan
Under avskedsfesten för vår förra domänansvarige Kristian Ørmen (som lämnade oss för att jaga sina domändrömmar hos Gratisdns.dk), så utmanade Ivan lilla mig i armbrytning. Jag låter bilderna tala för sig själv: Bild 1, Bild 2. (För den lata som inte orkar räkna, så kan jag säga att det resulterade i 37 stygn.)

Blivit intervjuade av Tommy K Johansson och OfficeM
Vi blev först intervjuade av Tommy K Johansson kring att vi lanserat fasta trafikgränser, och sedan ville OfficeM få reda på mer om webbhotellsbranschen generellt. Högst trevlig läsning, om jag får säga det själv.

Ny driftinformationssida
Det var en lång väntan, men äntligen så är den här. Den automatiskta driftinformationssidan, där våra kunder väldigt enkelt och snabbt kan se om det pågår någon form av driftstörning. Det är bara att skriva in sitt domännamn, och så får man genast fram all väsentlig information om sitt webbhotell.

Webbstjärnan
Webbstjärnan är en tävling där skolor gör webbplatser av sina skolarbeten, och tävlar om hela 20.000kr! Tillsammans med två andra webbhotell, är Surftown ett av webbhotellen där alla tävlingsbidrag hamnar. Det är faktiskt så att enligt statistik från Webbstjärnan, så väljer majoriteten av Sveriges skolor att ligga på Surftown – vilket vi tycker är otroligt roligt. Denna statistik kommer vi skriva mer om senare på bloggen.

Nya rutiner gällande kunder med hög resursförbrukning
Tidigare var vi inte särskilt trevliga mot kunder som använde för mycket resurser. De blev helt enkelt suspenderade, utan förvarning. Det har vi sett till att ändra på! Nu kontaktar vi istället kunden först, och försöker hjälpa dem att få ner sin resursförbrukning medan vi under tiden gör allt för att deras höga resursförbrukning inte ska påverka våra andra kunder negativt. Helt enkelt en mycket trevligare upplevelse för kunden.

Puh… Det var ingen dålig lista det. Men det bästa är ändå att vi inte är färdiga där, för vi har massvis av spännande saker planerade inför 2009! Det stoppar oss dock inte från att be er om ännu fler förslag, så lämna gärna en kommentar eller sänd mig e-post med era tankar och förslag!

Till slut hoppas jag att ni alla har haft ett lika spännande 2008 som vi har!

Branschens bästa avtalsvillkor

Under det gångna året har det skett en hel del här på Surftown. Jag tänkte belysa en av de mest markanta ändringarna – nämligen uppdateringen av våra avtalsvillkor.

Vi har tidigare levt lite rövare med våra kunder, och kunnat göra lite som vi ville, mycket tack vare våra avtalsvillkor. De flesta känner nog igen sig, om jag säger att man väldigt sällan eller nästan aldrig ens läser avtalsvillkoren. Det är bara en liten kryssruta man slentrianmässigt klickar i när man registrerar sig…

Det var givetvis inte vårt syfte med våra rätt strikta avtalsvillkor, de var ju till för att både skydda Surftown och dess kunder. Och de var ju där för att följas – vilket ledde till att många kunder tyvärr blev väldigt illa behandlade. Vi insåg att en förändring var på sin plats!

Tidigare åkte man ofta på en ”bonusperiod” på grund av att man inte sagt upp sitt webbhotell i tid, vilket ledde till att vi hade en massa webbhotell som inte användes och bara låg och skräpade. Högst onödigt, kan man väl säga. Vi plockade därför helt enkelt bort uppsägningstiden, och införde så att man kort och gott bara struntar att betala fakturan när den dimper ner – så slipper kunden betala för ytterligare ett år helt i onödan!

En annan viktig förändring var att vi införde fasta trafikgränser. De rådde stor förvirring när vi ibland behövde suspendera kunder som drog alldeles för stora resurser. Svaret vi fick var inte sällan att vi erbjöd ju ”fri trafik” – hur kunde kunden då använda för mycket resurser? Så för att göra det tydligt för kunden att det inte var själva trafiken som förbrukades i för hög grad, så införde vi fasta trafikgränser som kunden lätt kan överskåda och följa via sin kontrollpanel.

Jag kan även nämna att det sker ingenting om man skulle råka överstiga sin trafikgräns – det sänds varken ut någon faktura eller tillkommer någon avgift, och ens webbhotell inaktiveras inte på något vis. Istället tar vi kontakt med kunden, och diskuterar fram en lösning som passar kundens ökade trafikbehov.

Detta är bara ett fåtal av de många förändringar vi har genomfört under året. Ett större sammandrag kommer när året närmar sig sitt slut.

Snart är det dags…

Här om dagen damp det ner ett e-postmeddelande hos en mängd olika webbhotell. E-postmeddelandet var från Internetworld, och de efterfrågade synpunkter och förslag till den kommande upplagan av deras årliga webbhotellstest.

Vi tänkte i samma veva passa på att höra vad ni anser är de viktiga kriterierna för ett lyckat test. Fattades det något i förra årets test, och finns det något de bör lägga större fokus på? Även om vi är väldigt glada för våra branschkollegor FS Datas skull, som kammade hem segern förra året, så hoppas vi att de fortsätter arbeta med att bli bättre än förra året.

Råd & Rön rapporterar exempelvis att de fortfarande anger missvisande prisuppgifter på sin hemsida och de har än idag inte bättrat sig på den fronten, vilket är otroligt synd.

Vi hoppas i alla fall på att Internetworld fortsätter fokusera och förhoppningsvis lägger ännu större vikt på saker av den mer otekniska karaktären, såsom avtalsvillkor och uppsägningstider, och belyser de problem som för tillfället råder i branschen.

Men vilka kriterier anser ni man ska uppfylla för att bli en värdig vinnare i Internetworlds webbhotellstest?

Vi har bett Internetworld att hålla ett öga på bloggen, så nu har ni er chans att påverka och lämna förslag på det kommande testet. Förhoppningsvis tar de till sig era synpunkter – det är ju trots allt ni som är de som får ut mest nytta av testet.

Slaget om avtalsvillkoren

För några veckor sedan blev vi kontaktade av journalisten Per Eriksson, som ville genomföra en intervju på OfficeM’s begäran. Det gällde föga förväntat om en artikel kring webbhotell, och då mer specifikt för företag. OfficeM är ett magasin som riktar sig bland annat till inköpsansvariga på små och medelstora företag, och som ny läsare måste jag säga att den innehöll massvis av intressant läsning.

Men åter till webbhotellsartikeln – som även innehöll uttalanden av chefredaktörerna Magnus Höij (Internetworld) och Tommy K. Johansson (Allt om PC och även en av Sveriges mest framgångsrika bloggare) – så togs det upp mycket intressanta och ibland lite märkliga saker. Bland annat blev vi väldigt förvånade när Internetworlds chefredaktör, Magnus Höij, för fram One.com som ett ”prisvärt budgetalternativ väl värt att rekommendera”, och två sidor senare avråder Allt om PCs chefredaktör, Tommy K Johansson, en från ”leverantörer utan telefonsupport och med suspekt låga priser”.

Två olika personer, två olika åsikter. Inget konstigt med det egentligen. Men man förvånas över hur åsikterna skiljer sig så pass mycket, och speciellt förvånande är Magnus Höij’s uttalande. Är det verkligen acceptabelt med så kallad ”fri trafik”, bindningsperioder som gör det nästan omöjligt att säga upp sitt abonnemang och ingen telefonsupport överhuvudtaget – även om det är till ett priset av en kopp kaffe?

Tommy K Johansson vs Magnus Höij

Vad anser ni? Lämna en kommentar med vem ni anser har rätt i sitt uttalande!

Vi röstar i varje fall på Tommy. Surftown, med historia som ett ”prisvärt budgetalternativ”, vet mycket väl vad som behöver sparas in på när man erbjuder webbhotell till ”suspekt låga priser”. Det är något vi arbetat hårt på att komma bort ifrån, och vi har istället valt att erbjuda ett prisvärt webbhotell – utan att spara in på varken kundservice eller funktionalitet.

Det anser vi är rätt väg att gå.

4 veckor senare…

Nyheten kring våra nya fasta trafikgränser blev mer uppmärksammad än vad vi väntat!
Eller vad tycker ni om följande spik? 😀

Fri trafik-spik

Nästan som om man blivit ”slashdottad”… Fast utan den efterföljande driftstörningen. 😉

Att vi i princip inte fick någon negativ respons, utan uteslutande positiv sådan, visar att detta var en välkommen förändring. Det har varit otroligt roligt att läsa de olika åsikter och synpunkter, speciellt när man får höra att det var en bra sak man genomfört. Vi har insett att en mer transparent organisation, där kunden sätts i fokus, är den rätta vägen att gå och är något vi kommer bygga vidare på i framtiden. Thomas Folmann, vår sälj- och marknadsföringschef, har även skrivit ett ”brev” till våra kunder, där han går lite djupare in på vår vision och målsättning om hur vi önskar att Surftown ska se ut i framtiden. Läs det gärna här.

En annan rolig föreetelse var Tommy K. Johansson’s intervju med mig, där han bland annat tar upp begreppet ”fri trafik”. Möjlig intressant läsning, för de som vill veta lite mer om Surftown och vad vi har för planer den kommande tiden.

PS. Glöm inte att det är Mozilla Firefox Download Day imorgon!

1 2