e-post

Farväl!

Den 2:e januari 2008 publicerade jag mitt första inlägg på den här bloggen. Titeln var helt enkelt Välkommen! och därför borde ju ett enkelt Farväl! var passande för mitt sista inlägg. September blir min sista månad hos Surftown, för att i oktober tillträda som ny webbhotellschef för FS Data.

Mycket har hänt sedan jag startade i supporten på Surftown för ungefär fyra år sedan. Kritiken haglade tätt efter den våldsamma tillväxt som Surftown upplevde och tyvärr inte kunde hantera. Det var dags för en omstart. Vi ville låta våra kunder få reda på och framför allt förstå varför vi upplevde de problem som vi gjorde, istället för att de gång på gång bara fick höra ”vi beklagar” och ”ursäkta” istället för en ärlig förklaring på vad som hänt och hur vi planerade att åtgärda det.

Första åtgärden blev bloggen du läser just nu. Vi blev snabbt bättre på att lyssna på våra kunders konstruktiva kritik vilket tillät oss att förbättra våra tjänster till en så pass hög grad av vi till och med började vinna priser! Stoltheten var oändlig när jag fick höra från Råd & Rön att vi var bäst i test, för att nästa år få reda på att vi blev rekommenderade av Internetworld.

Tillsammans med mina kollegor lyckades vi förbättra Surftown på alla fronter. Supporten fick sig ett rejält uppsving genom ”Support 2.0”-projektet, våra e-postservrar blev snabbare och stabilare än någonsin, vi lanserade vår uppskattade VPS-tjänst och vi utförde en massiv uppgradering av våra webbhotell. Största utmaningen var dock översvämningen som drabbade oss i somras. Men det är en situation som jag är otroligt imponerad och framför allt stolt över hur vi hanterade.

Men nu blir det som sagt nya äventyr för mig! Jag vill tacka alla mina kära kollegor för fyra otroligt lärorika och roliga år som jag aldrig kommer glömma. Och jag vill givetvis även tacka alla våra kära kunder för det förtroende och stöd ni har visat under åren tillsammans med de många och givande diskussioner som jag har haft med er. Jag tror framtiden ser väldigt ljus ut för Surftown, som bara kommer bli bättre och bättre med tiden.

Har ni några frågor eller bara vill snacka strunt så hittar ni mig som vanligt på Twitter: @jgabor

På återseende,

Jonathan Gabor

Surftown byter webbmail (snart)

Vi har goda nyheter! Vi arbetar just nu frenetiskt med att implementera vår nya webmail, som vi förväntar oss att kunna lansera i starten av oktober. På grund av detta kommer våra gamla webbmail-klienter bli permanent bortagna och ersätts med den nya. Det vill säga, du kommer inte längre kunna använda AtMail och Squirrelmail när du loggar på din Surftown webbmail.

Den nya webbmailen har ett modernt gränssnitt och alla de funktioner man kan förvänta sig av en webbmail, såsom stöd för både text- och HTML-mejl, adressbok, kalender, sökfunktion och möjlighet att importera kontakter från andra e-posttjänster (t.ex. Gmail, Yahoo och Hotmail). Den nya webbmailen ger även möjlighet att integrera sociala medier såsom Facebook, Twitter och LinkedIn – direkt i din webbmail! Detta låter dig hålla alla dina nätaktiviteter samlat på ett ställe.

Jag har skrivit en liten FAQ gällande ändringen, men om du har några andra frågor så är du mer än välkommen att skriva en kommentar nedanför så ska vi försöka svara på den.

Varför byter Surftown webbmail?

Enkelt förklarat, för att vi inte är tillfredställda med vår nuvarande webbmail och den nya webbmailen kommer ge samtliga av våra produkter ett rejält kvalitétslyft.

Ska jag själv utföra något?

Så snart vi har lanserat den nya webbmailen, så kommer du kunna logga in och börja använda den. Dock så kan du behöva flytta över dina kontakter och kalender till den nya webbmailen, om du använt dessa funktioner.

Bliver mina mejl raderade?

Nej, vi raderar ingenting i samband med utbytet. Det är endast utseende och funktionalitet som blir nytt och förbättrat.

Kommer det uppstå någon nedtid för webbmailen?

Vi förväntar oss ingen nedtid i förbindelse med utbytet.

Vad kostar det?

Den nya webbmailen är en del av din existerande produkt, och kommer därför inte kosta dig någonting.

Nya tilltag mot spam

Uppdatering: Efter populär förfrågan, så skjuter vi upp ändringen till Tisdagen den 25:e maj. Vi har även publicerat en uppdatering med förtydligande kring hur detta påverkar dig, längre ner i detta inlägg.

Vi har pillat och rotat lite i maskineriet, och kommer den 17:e maj den 25:e maj genomföra några ändringar som kommer minska mängden spam som skickas från våra mejlservrar. Det betyder att vi minskar risken för att hamna på så kallade ”blacklists”, och att belastningen på mejlservrarna går ner och ger våra kunder en trevligare upplevelse med mejl som snabbare kommer fram.

Den ändring som främst kommer minska mängden spam, är att vi kommer kontrollera ifall mejlavsändarens domän faktiskt ligger hos oss. För tidigare har man kunnat skicka genom vår SMTP (utgående mejlserver), så länge man autentiserade sig. Men tyvärr händer det med jämna mellanrum att kunder får till exempel virus som kapar kontouppgifterna och utnyttjar dessa till att skicka mejl från alla möjliga konstiga domännamn.

Så har ni några skript som skickar mejl via vår SMTP (det vill säga mailX.surftown.se / mail.din-doman.se istället för mailoutX/mailoutbX.surftown.se) och med en avsändande domän som inte ligger hos oss, så bör ni alltså ta hänsyn till detta. Använder du mail(), CDO eller liknande utan att uppge utgående mejlserver så är ni opåverkade, då dessa som standard använder mailout/mailoutb.

Detta inkluderar även WordPress, Joomla och andra webbapplikationer, även om vissa undantag kan förekomma. Lämna en kommentar med så detaljerad information som möjligt om du är osäker, så kontrollerar vi åt er om ni är påverkad av ändringen.

Denna ändringen kommer som sagt tas i bruk den 17:e maj den 25:e maj, och har ni några frågor gällande hur detta påverkar er så är ni varmt välkomna att lämna en kommentar nedan.

Uppdatering – 17:e maj:

Det var många som hörde av sig i helgen, och var oroliga över att till exempel deras skript som sänder mejl skulle sluta fungera. Vi insåg att vi inte varit tillräckligt tydliga med hur detta påverkar er, och vi ber om ursäkt för det. Nedan har vi tagit upp de vanligaste scenarion, och försökt förklara så tydligt och enkelt som möjligt kring hur denna ändring påverkar er.

Det är viktigt att poängtera att denna ändring endast påverkar ett väldigt litet fåtal av våra kunder, och då dem som har en lite speciell konfiguration. Det påverkar i största graden endast dig som har till exempel ett skript som loggar in på din mejlserver (mail.min-doman.se) och sedan försöker skicka ett mejl med en avsändande domän som inte är tillagd i din kontrollpanel, till exempel gmail.com eller hotmail.com.

Exempel: Du har lagt till ditt e-postkonto namn@min-doman.se i Outlook, och sedan konfigurerat att din avsändare ska vara namn@gmail.com. Detta kommer inte att fungera, då domänen gmail.com inte kan läggas till i din kontrollpanel (My Surftown -> Domäninställningar) eftersom du inte äger den. Har du bara lagt till ditt e-postkonto som vanligt så förblir du opåverkad.

Kommer mitt kontaktformulär på min hemsida sluta fungera?

Nej! Dina skript (oavsett om det är PHP, ASP eller Flash) påverkas inte av denna ändring. Detta beror på att dessa mejl sänds via en annan mejlserver. Detta inkluderar även kontaktformulär och liknande för WordPress, Joomla, Drupal och liknande även om vissa undantag kan förekomma.

Tekniskt förklarat: Använder du PHP’s mail(), ASP’s Jmail eller liknande så förblir du opåverkad, eftersom dessa skickas via mailoutX / mailoutbX.surftown.se och inte mailX.surftown.se/mail.min-doman.se.

Jag har en vidarebefordring till namn@gmail.com, är denna påverkad?

Nej! Ändringen påverkar endast mejl som skickas från oss med en domän som inte är tillagd i din kontrollpanel (My Surftown -> Domäninställningar). Eftersom gmail.com i detta fallet är mottagande domän, så förblir den opåverkad.

Kommer jag kunna fortsätta använda min skolas e-postadress som avsändare?

Nej! Eftersom din skolas domän inte är och inte kan läggas till i din kontrollpanel, så kommer du inte kunna fortsätta skicka mejl från din skolas e-postadress via våra mejlservrar. Du ska istället kontakta din skola, och använda deras utgående mejlserver. Då kommer dina mejl skickas iväg som vanligt och utan problem.

Lämna gärna en kommentar nedan om ni fortfarande är osäkra, så ser vi till att besvara era frågor så snabbt som möjligt!

Stor uppgradering pågår

För en tid sedan drog vi igång ett enormt uppgraderingsprojekt här på Surftown. Målet var att få vår hosting-plattform H-Sphere uppgraderad till senaste version, så att vi kan börja implementera de lösningar och tjänster som det är stor efterfrågan på.

För att denna uppgradering skulle kunna genomföras behövde vi först uppgradera samtliga webb-, databas- och mejlservrar till ett nytt operativsystem—vilket som ni kanske förstår inte är en särskilt liten uppgift.

Det är en enormt tidskrävande process, då ett stort förarbete och planering måste göras för att det ska gå så smärtfritt som det bara är möjligt för våra kunder. Nedtid ska minimeras, dataförlust ska förhindras och eventuella problem som uppstår ska åtgärdas; med en så liten påverkan som det bara är möjligt på våra kunders webbhotell.

Allting behöver dessutom ske i begränsade mängder på udda tider av dygnet, samtidigt som det måste tas särskild hänsyn till kunder med till exempelvis extern DNS och Frontpage Extensions, samtidigt som vi måste försäkra oss om att alla våra andra system kommer fungera tillsammans, såsom My Surftown, webbmailen, etc.

För att vi inte ska missa någonting på vägen, så arbetar vi tätt ihop med Parallels, som är leverantören och utvecklaren av H-Sphere och den omåttligt populära virtualiserings-teknologin Virtuozzo. När denna uppgradering är genomförd kommer det alltså att betyda att vi äntligen kommer kunna erbjuda VPS:er till våra kunder! 😀

Vi hoppas på att kunna påbörja test av VPS-tjänsten i slutet av September, och att lanseringen ska ske någon gång under Q4 2009. Dock vill vi inte på något vis påskynda processen på bekostnad av våra existerande kunder, så detta är inget som är skrivet i sten.

Se status på dina supportärenden

supportDå och då stöter jag på mycket frustrerade kunder, som upplever att det är helt omöjligt att komma i kontakt med vår supportavdelning om deras e-post inte fungerar.

Men det är faktiskt en utbredd missuppfattning, orsakad av bristande information från vår sida. Därför har vi valt att sluta använda begreppet ”e-postsupport”, och istället introducerat begreppet ”supportärende” på vår supportsida.

Du har nämligen möjlighet att se status på alla dina pågående och avslutade supportärenden via vår hemsida – bara klicka på Status på dina supportärenden. Där kan du även läsa och besvara mejl från supportavdelning, och enkelt få ditt supportärende avklarat. Även om din e-post inte fungerar! 🙂

1 2 3