Driftinformation

Lösning till våra Windows-kunder

Då har vi fastlagt vilka åtgärder som ska tas för att optimera kundupplevelsen på Windows-servrarna!

Jag har precis avslutat veckans möte med de ansvariga för drift- och supportavdelningen. Vi har diskuterat ett flertal möjliga lösningar för de problem som i dagsläget råder för Windows-servrarna – och då i synnerhet för WSW5 och WSW12.

Vi beslutade att vidta drastiska åtgärder! Antalet kunder per server kommer att minskas avsevärt och samtidigt kommer vi lägga mer utvecklingsresurser på utöka övervakningen av servrarna. Det kommer ge oss ännu bättre möjligheter att identifiera de kunder som ödelägger det för resten.

Allt som allt innebär det en rejäl vitamininjektion som kommer lyfta den generella stabiliteten och minimera sessions-problem. Vi lyssnar och tar till oss kritiken, med andra ord. 😉

Detta är en långsiktig lösning, och kommer därför inte implementeras över natten. Men de berörda kunderna kommer bli kontaktade av supporten i slutet av veckan gällande en serverflytt till en helt ny och fräsch server!

Det har även tagits emot ett gäng önskemål gällande .NET 3.5 SP1, och SP1 kommer därför installeras på en av de nya servrarna. Och innan vi ger oss på flera förändringar, undrar jag ifall det finns något större intresse för Ajax ControlToolkit, Silverlight, MVC eller möjligtvis något annat?

Året som gått

Det här året har varit allt annat än trist. Det är helt otroligt vad mycket som kan hända under ett enda år. Jag tänkte därför blicka tillbaks, i någon form av nostalgitripp, och lista några av de större händelserna. Det kommer därför bli ett lite längre inlägg än vanligt, men ett som jag samtidigt tror ni kommer uppskatta…

Listan är inte i kronologisk ordning, och jag har försökt hålla all text så kortfattad som möjligt. Klicka därför på varje ”rubrik” för att läsa mer om just den händelsen.

Lanserat fasta trafikgränser
Detta var något som var högst välkommet, både för Surtown och för våra kunder. Det gav våra kunder större förtroende samt bättre inblick i tjänsten de köpt av oss, och det är något vi verkligen gillar. Vi är dessutom det första danska webbhotellet i Sverige (någonsin!) som erbjuder fast trafik.

Nya vänliga avtalsvillkor, med slopad uppsägningstid
Nu för tiden räcker det med att man bara struntar i att betala fakturan, så sägs webbhotellet automatiskt upp – istället för att man av misstag ska tvingas på ett ”bonus-år”, som man gör hos andra leverantörer. Bra, va? 🙂

Nytt e-postserverkluster, och ett förbättrat antispamspam-filter
Efter hand som tiden går, så ökar tyvärr mängden spam (även om vi har njutit av en liten ”paus” den senaste tiden). Våra dåvarande e-postservrar gick på knä, och orkade helt enkelt inte hantera den enorma mängd e-post som togs emot. Vi byggde helt enkelt därför ett helt nytt kluster baserat på IBM’s grymma BladeCenter-servrar, som vi kan skala både upp och ner extremt snabbt och enkelt, och som dessutom utnyttjar servrarnas resurser betydligt effektivare än tidigare.

Drog igång Support 2.0-projektet
Vi såg att det fanns ett stort utrymme för förbättringar gällande vår kundservice, och då speciellt gällande supportavdelningen. Vi var inte tillräckligt pro-aktiva för att hantera större mängder av supportärenden, och vi drog därför igång Support 2.0-projektet. Det har bl.a. inneburit två nya lagledare, som fullständigt arbetat om rutinerna, och kan försäkra oss om att allting flyter på som det ska. De ser även till att vi konstant har en lista på möjliga förbättringar, så att vi aldrig står still i utvecklingen.

Ny webbmail – Squirrelmail
Efter månader av klagomål och tjat, så var det äntligen dags att lansera vår nya webbmail – Squirrelmail. Hittills har reaktionerna varit otroligt positiva, om än att det finns lite småbuggar fortfarande som ska fixas till. Dock är upplevelsen betydligt bättre än med Atmail (i alla fall för de allra flesta), och innehåller långt färre buggar än Atmail. Vi tar dessutom gärna emot förslag på andra webbmail-klienter, och undersöker för tillfället en rad olika alternativ. Hör av er, alla förslag är välkomna!

Utnämnda till testvinnare i Råd & Röns webbhotellstest
Detta kom som en blixt från klar himmel, då vi varken hade räknat med att Råd & Rön skulle genomföra ett webbhotellstest eller att vi skulle vinna (även om vi i efterhand ser det som rätt självklart 😉 ). Vi tackar och bugar! De följde även upp sitt webbhotellstest för ett tag sedan, där det tyvärr visade dig att flera webbhotell inte hade bättrat sig, och fortfarande bryter mot lagen.

Lanserat Surftown Wiki
Som en av de första i Sverige, erbjuder vi våra kunder en helt öppen wiki där Surftown tillsammans med sina kunder kan hjälpas åt att hålla alla guider och information uppdaterad. Det tidigare systemet vi använde oss av var lite stelt och inte särskilt smidigt att använda, så därför kändes steget över till Mediawiki väldigt naturligt.

Blivit anklagade för plagiat av branschkollegor
Tidigare i år blev vi anklagade för plagiat av våra kära branschkollegor Binero. Mystiskt nog försvann blogginlägget illa kvickt – de var väl rädda för att vi skulle ta ifrån dem deras favoritöl (eller så vågade de helt enkelt inte stå för sina åsikter). Så vi sände dem därför ett paket med härlig dansk öl som tröst, som de tydligen ska ha njutit av vid sitt julbord.
(Jag tycker även att det är intressant att Sveriges mest öppna och vänliga webbhotell, som Binero gärna kallar sig själva för, har valt att markera alla våra kommentarer på sin blogg som spam. Uppenbarligen är de varken öppna eller särskilt vänliga mot sina branschkollegor.)

Jonathan (bokstavligt talat) bröt arm med Ivan
Under avskedsfesten för vår förra domänansvarige Kristian Ørmen (som lämnade oss för att jaga sina domändrömmar hos Gratisdns.dk), så utmanade Ivan lilla mig i armbrytning. Jag låter bilderna tala för sig själv: Bild 1, Bild 2. (För den lata som inte orkar räkna, så kan jag säga att det resulterade i 37 stygn.)

Blivit intervjuade av Tommy K Johansson och OfficeM
Vi blev först intervjuade av Tommy K Johansson kring att vi lanserat fasta trafikgränser, och sedan ville OfficeM få reda på mer om webbhotellsbranschen generellt. Högst trevlig läsning, om jag får säga det själv.

Ny driftinformationssida
Det var en lång väntan, men äntligen så är den här. Den automatiskta driftinformationssidan, där våra kunder väldigt enkelt och snabbt kan se om det pågår någon form av driftstörning. Det är bara att skriva in sitt domännamn, och så får man genast fram all väsentlig information om sitt webbhotell.

Webbstjärnan
Webbstjärnan är en tävling där skolor gör webbplatser av sina skolarbeten, och tävlar om hela 20.000kr! Tillsammans med två andra webbhotell, är Surftown ett av webbhotellen där alla tävlingsbidrag hamnar. Det är faktiskt så att enligt statistik från Webbstjärnan, så väljer majoriteten av Sveriges skolor att ligga på Surftown – vilket vi tycker är otroligt roligt. Denna statistik kommer vi skriva mer om senare på bloggen.

Nya rutiner gällande kunder med hög resursförbrukning
Tidigare var vi inte särskilt trevliga mot kunder som använde för mycket resurser. De blev helt enkelt suspenderade, utan förvarning. Det har vi sett till att ändra på! Nu kontaktar vi istället kunden först, och försöker hjälpa dem att få ner sin resursförbrukning medan vi under tiden gör allt för att deras höga resursförbrukning inte ska påverka våra andra kunder negativt. Helt enkelt en mycket trevligare upplevelse för kunden.

Puh… Det var ingen dålig lista det. Men det bästa är ändå att vi inte är färdiga där, för vi har massvis av spännande saker planerade inför 2009! Det stoppar oss dock inte från att be er om ännu fler förslag, så lämna gärna en kommentar eller sänd mig e-post med era tankar och förslag!

Till slut hoppas jag att ni alla har haft ett lika spännande 2008 som vi har!

Grattis mydb1, och tack!

Det verkar som det inte bara är vi som drabbas av driftstörningar lite då och då… Mindre fungerande servers och långa väntetider hos supporten är ett fåtal av de orsaker som gör att kunder blir frustrerade och besvikna, och det dröjer inte länge förrän kunderna mister sitt förtroende för sin leverantör. Även vi på Surftown är inte direkt felfria, och har haft våra problem också.

Men med nya lastbalanserare och nytt e-postsystem med betydligt vassare servers, så tror vi i alla fall att antalet driftstörningar hos Surftown kommer minska avsevärt med tiden. Och även om vi främst gör det för stabilitetens skull, så innebär det även långt bättre prestanda för våra kunder. En väldigt trevlig bonus, med andra ord. 🙂

Vi önskar i varje fall våra branschkollegor lycka till, och hoppas att de lyckas lösa sina problem snabbt och effektivt.

Det är ju tyvärr så, att det inte finns något 100%-igt skydd mot driftstörningar. Man kan däremot göra så gott man bara kan genom ett kontinuerligt underhållsarbete och ordentlig övervakning, samt se till att man är väl förberedd när olyckan väl är framme i form av extra utrustning och extra bemanning. Speciellt på supporten är det viktigt med extra bemanning, då det är sällan man får in så många ärenden (under så pass kort tid) som vid ett driftsavbrott. Även detta är en del av vårt Support 2.0-projekt; att kunna hantera dessa anstormningar på ett effektivt och smidigt sätt.

Det är därför vi tycker det skulle passa bra att gratulera mydb1 för lång och trogen tjänst! Mer än 671 dygn av kontinuerlig drift är han (hon?) uppe i nu. 😀 Men vi hoppas och tror på många många fler, och det ska vi göra allt vi kan för att uppnå.

Ny driftsinformationssida!

Så då har vi äntligen fått en ny driftsinformationssida. Nu kan du enkelt följa upptiden för dina tjänster, utan att behöva känna till alla de olika servers du befinner dig på. Det är nämligen den stora fördelen, det räcker med att man skriver in sitt domännamn så visa automatiskt driftsinformationen för de servers som man ligger på. Den uppdateras dessutom automatiskt direkt via samma övervakningssystem som vi själva använder oss av. Bra, va? 🙂

Man har även möjlighet att se historik över den senaste veckans händelser med tidsangivelser och förklaringar, och vi kommer även skriva om kommande underhåll i den högra boxen (Viktig information).

Klicka här för att besöka den nya driftsinformationssidan!

WS4 och WS22 utsatt för defacing-angrepp

Säkerheten var temporärt kompromissad för två av våra webservers, ws4 och ws22, då de i fredags blev utsatta för ett mindre defaing-angrepp. Personen som utförde angreppet valde att endast skriva över indexfilerna, och skaffade sig inte någon tillgång till allt innehåll i alla kataloger på varenda webbhotell. Alla resterande webservers var inte berörda.

För att ungdå panik, valde vi att omedelbart gå ut med att det endast var tal om ett DdoS-angrepp, tills att våra tekniker en timme senare hade funnit och stängt säkerhetshålet.

Lyckligtvis visade det sig att vår beredsskapsplan fungerade fint – ws22 hade i loppet av lördag fått backups installerade från i torsdags, och alla hemsidor på den var igång inom 24 timmar. Den andra webservern, ws4, kommer få backups åtställda under dagen, och ska vara fullt återställd i eftermiddag.

Om ni har en egen backup som är nyare än den vi återställer ifrån, kan ni ladda upp den via FTP, så mister ni inga ändringar.

Kom även ihåg att ni kan kontrollera vår driftsinfo-sida, där vi löpande uppdaterar statusen på våra servers: Klicka här

IP-numret för personen som utförde angreppet har spårats, och vi kommer vidta rättsliga åtgärder.

Jag beklagar situationen och ber om ursäkt för olägenheten.

1 2