binero

Tumult i branschen

Här om dagen publicerade Internetworld en intervju med Anders Aleborg, VD för Binero, där dem pratade om vad bloggen har betytt för Binero. Anders berättade att han först var skeptisk och trodde sig inte ha tid till bloggen, men prisade sedan deras initiativ och hyllade bloggen som bland det bästa de gjort. Deras mantra ”Sveriges mest öppna och vänliga webbhotell” har nog inte undgått någon, och bloggen skulle visa just hur öppna och ärliga dem är.

Därför blir man oerhört förvånad när man ett par dagar senare läser Jonathan Sulo’s blogginläggÖppenhet varar längst”, där han frustrerat och besviket berättar hur det verkligen hade gått till. Jonathan Sulo var tidigare marknadsförare hos Binero, och enligt honom en av drivkrafterna bakom bloggen och Bineros öppenhet och vänlighet.

Enligt Jonathan Sulo så var det han som publicerade en kraftigt övervägande majoritet av alla blogginlägg, som sedan publicerades under diverse medarbetares namn för att det skulle framstå som att alla på företaget deltog i bloggandet:

Faktum är att jag har skrivit en kraftigt övervägande majoritet av alla inlägg i Bineros blogg, från dess att vi började blogga till dess att jag lämnade företaget. […] Inläggen publicerades under olika namn enbart för att det skulle se ut som att hela företaget bloggade. Men jag var väldigt ensam och motarbetad. När jag efterfrågade hjälp, underlag eller respons från mina kollegor så fick jag oftast kalla handen.

Vad som även förvånar mig är att Jonathan Sulo, som självutnämnd öppenhetsambassadör, inte hade några som helst problem med att publicera sina verk under ”falskt” namn, något som för mig inte uppfattas som särskilt öppet eller ärligt. Och det var inte bara jag som häpnades över hans attityd och brist på ödmjukhet; I kommentarerna kan man läsa flertalet besvikna och överraskade kommentarer, inklusive från gamla medarbetare.

Nu är inte meningen med detta blogginlägg att smutskasta Binero eller Jonathan Sulo, de har båda bidragit till mycket gott i branschen!  Jag ställer mig dock undrande till om Binero verkligen är så ärliga och vänliga som de påstår sig vara, eller om det bara en marknadsförings-fasad. Det ska även bli intressant att se om Binero lyckas med årets prestation även nästa år, nu när de förlorat sin främsta sin PR-maskin, Jonathan Sulo.

Alla har vi våra skelett i garderoben, men jag tror faktiskt att det bara är positivt att sanningen till slut kommer fram. Ärlighet varar längst.

Registrera din domän utan att få den

Lång näsaJag har suttit och surfat runt lite bland vår branschkollegor, och ser att de har valt en lite märklig ”approach” kring övergången till .SE:s nya affärsmodell. I princip alla blivande registrars, inklusive årets webbhotell Binero och domänkungen Loopia, fortsätter att ta emot beställningar av .se domäner – utan att riktigt kunna garantera att kunden får sin domän.

De senaste månaderna har det registrerats runt 18.000 domäner i månaden, och .SE stänger ner sina system i över 3 dygn. Det är med andra rätt många domänregistreringar som sker varje dag. Vi undrar därför hur de registrars som har valt att fortsätta ta emot registreringar (och dessutom ta betalt) ska göra på Måndag, ifall en annan registrar hinner före med att registrera domänen deras kund är ute efter? Det låter inte som en särskilt trevlig kundupplevelse.

Vi har i alla fall valt att inte spela lotto med våra kunders pengar, och har stängt ner för .se registreringar helt. Vi är helt enkelt inte beredda att riskera att våra kunder får en så pass tråkig kundupplevelse. Vi håller fast vid vårt att löfte att vi tänker bli årets webbhotell, och jag hoppas därför att våra kunder har förståelse för att de inte kan registrera .se domäner förrän på Måndag.

Uppdatering: Man kan nu återigen beställa .SE domäner! 🙂

Året som gått

Det här året har varit allt annat än trist. Det är helt otroligt vad mycket som kan hända under ett enda år. Jag tänkte därför blicka tillbaks, i någon form av nostalgitripp, och lista några av de större händelserna. Det kommer därför bli ett lite längre inlägg än vanligt, men ett som jag samtidigt tror ni kommer uppskatta…

Listan är inte i kronologisk ordning, och jag har försökt hålla all text så kortfattad som möjligt. Klicka därför på varje ”rubrik” för att läsa mer om just den händelsen.

Lanserat fasta trafikgränser
Detta var något som var högst välkommet, både för Surtown och för våra kunder. Det gav våra kunder större förtroende samt bättre inblick i tjänsten de köpt av oss, och det är något vi verkligen gillar. Vi är dessutom det första danska webbhotellet i Sverige (någonsin!) som erbjuder fast trafik.

Nya vänliga avtalsvillkor, med slopad uppsägningstid
Nu för tiden räcker det med att man bara struntar i att betala fakturan, så sägs webbhotellet automatiskt upp – istället för att man av misstag ska tvingas på ett ”bonus-år”, som man gör hos andra leverantörer. Bra, va? 🙂

Nytt e-postserverkluster, och ett förbättrat antispamspam-filter
Efter hand som tiden går, så ökar tyvärr mängden spam (även om vi har njutit av en liten ”paus” den senaste tiden). Våra dåvarande e-postservrar gick på knä, och orkade helt enkelt inte hantera den enorma mängd e-post som togs emot. Vi byggde helt enkelt därför ett helt nytt kluster baserat på IBM’s grymma BladeCenter-servrar, som vi kan skala både upp och ner extremt snabbt och enkelt, och som dessutom utnyttjar servrarnas resurser betydligt effektivare än tidigare.

Drog igång Support 2.0-projektet
Vi såg att det fanns ett stort utrymme för förbättringar gällande vår kundservice, och då speciellt gällande supportavdelningen. Vi var inte tillräckligt pro-aktiva för att hantera större mängder av supportärenden, och vi drog därför igång Support 2.0-projektet. Det har bl.a. inneburit två nya lagledare, som fullständigt arbetat om rutinerna, och kan försäkra oss om att allting flyter på som det ska. De ser även till att vi konstant har en lista på möjliga förbättringar, så att vi aldrig står still i utvecklingen.

Ny webbmail – Squirrelmail
Efter månader av klagomål och tjat, så var det äntligen dags att lansera vår nya webbmail – Squirrelmail. Hittills har reaktionerna varit otroligt positiva, om än att det finns lite småbuggar fortfarande som ska fixas till. Dock är upplevelsen betydligt bättre än med Atmail (i alla fall för de allra flesta), och innehåller långt färre buggar än Atmail. Vi tar dessutom gärna emot förslag på andra webbmail-klienter, och undersöker för tillfället en rad olika alternativ. Hör av er, alla förslag är välkomna!

Utnämnda till testvinnare i Råd & Röns webbhotellstest
Detta kom som en blixt från klar himmel, då vi varken hade räknat med att Råd & Rön skulle genomföra ett webbhotellstest eller att vi skulle vinna (även om vi i efterhand ser det som rätt självklart 😉 ). Vi tackar och bugar! De följde även upp sitt webbhotellstest för ett tag sedan, där det tyvärr visade dig att flera webbhotell inte hade bättrat sig, och fortfarande bryter mot lagen.

Lanserat Surftown Wiki
Som en av de första i Sverige, erbjuder vi våra kunder en helt öppen wiki där Surftown tillsammans med sina kunder kan hjälpas åt att hålla alla guider och information uppdaterad. Det tidigare systemet vi använde oss av var lite stelt och inte särskilt smidigt att använda, så därför kändes steget över till Mediawiki väldigt naturligt.

Blivit anklagade för plagiat av branschkollegor
Tidigare i år blev vi anklagade för plagiat av våra kära branschkollegor Binero. Mystiskt nog försvann blogginlägget illa kvickt – de var väl rädda för att vi skulle ta ifrån dem deras favoritöl (eller så vågade de helt enkelt inte stå för sina åsikter). Så vi sände dem därför ett paket med härlig dansk öl som tröst, som de tydligen ska ha njutit av vid sitt julbord.
(Jag tycker även att det är intressant att Sveriges mest öppna och vänliga webbhotell, som Binero gärna kallar sig själva för, har valt att markera alla våra kommentarer på sin blogg som spam. Uppenbarligen är de varken öppna eller särskilt vänliga mot sina branschkollegor.)

Jonathan (bokstavligt talat) bröt arm med Ivan
Under avskedsfesten för vår förra domänansvarige Kristian Ørmen (som lämnade oss för att jaga sina domändrömmar hos Gratisdns.dk), så utmanade Ivan lilla mig i armbrytning. Jag låter bilderna tala för sig själv: Bild 1, Bild 2. (För den lata som inte orkar räkna, så kan jag säga att det resulterade i 37 stygn.)

Blivit intervjuade av Tommy K Johansson och OfficeM
Vi blev först intervjuade av Tommy K Johansson kring att vi lanserat fasta trafikgränser, och sedan ville OfficeM få reda på mer om webbhotellsbranschen generellt. Högst trevlig läsning, om jag får säga det själv.

Ny driftinformationssida
Det var en lång väntan, men äntligen så är den här. Den automatiskta driftinformationssidan, där våra kunder väldigt enkelt och snabbt kan se om det pågår någon form av driftstörning. Det är bara att skriva in sitt domännamn, och så får man genast fram all väsentlig information om sitt webbhotell.

Webbstjärnan
Webbstjärnan är en tävling där skolor gör webbplatser av sina skolarbeten, och tävlar om hela 20.000kr! Tillsammans med två andra webbhotell, är Surftown ett av webbhotellen där alla tävlingsbidrag hamnar. Det är faktiskt så att enligt statistik från Webbstjärnan, så väljer majoriteten av Sveriges skolor att ligga på Surftown – vilket vi tycker är otroligt roligt. Denna statistik kommer vi skriva mer om senare på bloggen.

Nya rutiner gällande kunder med hög resursförbrukning
Tidigare var vi inte särskilt trevliga mot kunder som använde för mycket resurser. De blev helt enkelt suspenderade, utan förvarning. Det har vi sett till att ändra på! Nu kontaktar vi istället kunden först, och försöker hjälpa dem att få ner sin resursförbrukning medan vi under tiden gör allt för att deras höga resursförbrukning inte ska påverka våra andra kunder negativt. Helt enkelt en mycket trevligare upplevelse för kunden.

Puh… Det var ingen dålig lista det. Men det bästa är ändå att vi inte är färdiga där, för vi har massvis av spännande saker planerade inför 2009! Det stoppar oss dock inte från att be er om ännu fler förslag, så lämna gärna en kommentar eller sänd mig e-post med era tankar och förslag!

Till slut hoppas jag att ni alla har haft ett lika spännande 2008 som vi har!

Grattis mydb1, och tack!

Det verkar som det inte bara är vi som drabbas av driftstörningar lite då och då… Mindre fungerande servers och långa väntetider hos supporten är ett fåtal av de orsaker som gör att kunder blir frustrerade och besvikna, och det dröjer inte länge förrän kunderna mister sitt förtroende för sin leverantör. Även vi på Surftown är inte direkt felfria, och har haft våra problem också.

Men med nya lastbalanserare och nytt e-postsystem med betydligt vassare servers, så tror vi i alla fall att antalet driftstörningar hos Surftown kommer minska avsevärt med tiden. Och även om vi främst gör det för stabilitetens skull, så innebär det även långt bättre prestanda för våra kunder. En väldigt trevlig bonus, med andra ord. 🙂

Vi önskar i varje fall våra branschkollegor lycka till, och hoppas att de lyckas lösa sina problem snabbt och effektivt.

Det är ju tyvärr så, att det inte finns något 100%-igt skydd mot driftstörningar. Man kan däremot göra så gott man bara kan genom ett kontinuerligt underhållsarbete och ordentlig övervakning, samt se till att man är väl förberedd när olyckan väl är framme i form av extra utrustning och extra bemanning. Speciellt på supporten är det viktigt med extra bemanning, då det är sällan man får in så många ärenden (under så pass kort tid) som vid ett driftsavbrott. Även detta är en del av vårt Support 2.0-projekt; att kunna hantera dessa anstormningar på ett effektivt och smidigt sätt.

Det är därför vi tycker det skulle passa bra att gratulera mydb1 för lång och trogen tjänst! Mer än 671 dygn av kontinuerlig drift är han (hon?) uppe i nu. 😀 Men vi hoppas och tror på många många fler, och det ska vi göra allt vi kan för att uppnå.

Vi är redo.

En av våra kära branschkollegor publicerade ett blogginlägg igår kring oss och vårt arbete med ”Support 2.0”. De anklagade Surftown, visserligen ”skämtsamt”, för att plagiera dem.
Plagiat?! Hah! Nu tror de lite mycket om sig själva… 😉

Blogginlägget har nu mystiskt försvunnit… Blev Pappa Anders vred? 😀

Men vi uppskattar de vänliga orden, och deras hjälp med att sprida ordet kring vårt nya spännande projekt. Med detta vill jag säga att Surftown inte hyser några som helst agg mot våra kära kollegor, utan det är bara roligt att de bjuder upp till ”dans”. 🙂

För vi är redo att rocka dansgolvet…

1 2