Avtalsvillkor

Rekommenderade av Internetworld!

Så var årets webbhotellstest utfört av Internetworld slut. Det har varit oliiiidligt spännande!

internetworld-feb09Gratulationer till Binero är på sin plats, som har stått för en värdig motståndare i denna kamp. Vi säger grattis, och önskar dem lycka till – för nästa år vinner Surftown.

Vi har under de senaste åren genomgått en otrolig förändring. Vi har insett att det är betydligt roligare och trevligare att driva ett webbhotell tillsammans med våra kunder, istället för tvärtom. Därför lanserade vi bloggen, wiki’n och deltagit i debatter runt om i Sverige.

I år blev vi utnämnda till ”bästa budgetval”, och blir dessutom rekommenderade av Internetworld – vilket av många ses som lite av en kvalitétsstämpel. För oss är det ett tecken på att vi är inne på rätt spår, vilket vi även fick tecken på när vi tog hem titeln ”Bäst i test” i Råd & Röns webbhotellstest.

År 2009 kommer bli ett otroligt spännande år, och redan inom ett par månader kommer det ske stora förändringar. Vi ska inte bara bli bättre på att lyssna på våra kunder, och i högre grad ta åt oss av den positiva (och negativa!) kritik vi får, utan kommer arbeta med att förbättra alla de andra aspekterna av Surftown såsom hemsidan, supporten, driftsäkerheten, osv. Mycket av detta är redan påbörjat, till exempel supporten har fått sig ett rejält uppsving, och många andra projekt drar igång inom kort.

Ni kan läsa alla delarna av årets webbhotelltest eller hoppa direkt till finalen.

Några minnesvärda citat ur artikeln:

”Surftown har en mycket tillmötesgående attityd i sitt webbaserade supportsystem som är integrerat med kontrollpanelen.”
(Och det är bara början, men stor ros till vår supportavdelning!)

”Mycket webbhotell för lite pengar, fritt från bindnings- och uppsägningstider. Trots att valt konto saknar både telefonsupport och backup drar Surftown längsta strået i budgetklassen, tätt följt av One.com”
(Backup-påståendet stämmer dock inte. Givetvis tar vi backup av alla våra webbhotell!)

”Binero har en sajt som inbjuder till dialog och öppenhet på ett sätt som bara Loopia och Surftown är i närheten av att matcha.”

Tack till alla våra kunder som hjälpt oss genom åren – utan er hade vi inte klarat det!

Branschens bästa avtalsvillkor

Under det gångna året har det skett en hel del här på Surftown. Jag tänkte belysa en av de mest markanta ändringarna – nämligen uppdateringen av våra avtalsvillkor.

Vi har tidigare levt lite rövare med våra kunder, och kunnat göra lite som vi ville, mycket tack vare våra avtalsvillkor. De flesta känner nog igen sig, om jag säger att man väldigt sällan eller nästan aldrig ens läser avtalsvillkoren. Det är bara en liten kryssruta man slentrianmässigt klickar i när man registrerar sig…

Det var givetvis inte vårt syfte med våra rätt strikta avtalsvillkor, de var ju till för att både skydda Surftown och dess kunder. Och de var ju där för att följas – vilket ledde till att många kunder tyvärr blev väldigt illa behandlade. Vi insåg att en förändring var på sin plats!

Tidigare åkte man ofta på en ”bonusperiod” på grund av att man inte sagt upp sitt webbhotell i tid, vilket ledde till att vi hade en massa webbhotell som inte användes och bara låg och skräpade. Högst onödigt, kan man väl säga. Vi plockade därför helt enkelt bort uppsägningstiden, och införde så att man kort och gott bara struntar att betala fakturan när den dimper ner – så slipper kunden betala för ytterligare ett år helt i onödan!

En annan viktig förändring var att vi införde fasta trafikgränser. De rådde stor förvirring när vi ibland behövde suspendera kunder som drog alldeles för stora resurser. Svaret vi fick var inte sällan att vi erbjöd ju ”fri trafik” – hur kunde kunden då använda för mycket resurser? Så för att göra det tydligt för kunden att det inte var själva trafiken som förbrukades i för hög grad, så införde vi fasta trafikgränser som kunden lätt kan överskåda och följa via sin kontrollpanel.

Jag kan även nämna att det sker ingenting om man skulle råka överstiga sin trafikgräns – det sänds varken ut någon faktura eller tillkommer någon avgift, och ens webbhotell inaktiveras inte på något vis. Istället tar vi kontakt med kunden, och diskuterar fram en lösning som passar kundens ökade trafikbehov.

Detta är bara ett fåtal av de många förändringar vi har genomfört under året. Ett större sammandrag kommer när året närmar sig sitt slut.

Snart är det dags…

Här om dagen damp det ner ett e-postmeddelande hos en mängd olika webbhotell. E-postmeddelandet var från Internetworld, och de efterfrågade synpunkter och förslag till den kommande upplagan av deras årliga webbhotellstest.

Vi tänkte i samma veva passa på att höra vad ni anser är de viktiga kriterierna för ett lyckat test. Fattades det något i förra årets test, och finns det något de bör lägga större fokus på? Även om vi är väldigt glada för våra branschkollegor FS Datas skull, som kammade hem segern förra året, så hoppas vi att de fortsätter arbeta med att bli bättre än förra året.

Råd & Rön rapporterar exempelvis att de fortfarande anger missvisande prisuppgifter på sin hemsida och de har än idag inte bättrat sig på den fronten, vilket är otroligt synd.

Vi hoppas i alla fall på att Internetworld fortsätter fokusera och förhoppningsvis lägger ännu större vikt på saker av den mer otekniska karaktären, såsom avtalsvillkor och uppsägningstider, och belyser de problem som för tillfället råder i branschen.

Men vilka kriterier anser ni man ska uppfylla för att bli en värdig vinnare i Internetworlds webbhotellstest?

Vi har bett Internetworld att hålla ett öga på bloggen, så nu har ni er chans att påverka och lämna förslag på det kommande testet. Förhoppningsvis tar de till sig era synpunkter – det är ju trots allt ni som är de som får ut mest nytta av testet.

Förlåt…

Förlåt...

Råd & Rön publicerade för ett litet tag sedan en nyhet, där de gjorde en uppföljning på sitt webbhotellstest från tidigare i år. Tyvärr fick man läsa om att ett flertal webbhotell fortfarande nonchalerar lagen, bland annat gällande sina prisuppgifter. Dessa olagligheter och otydligheter, fick mig att tänka på vår egna tid som en ”vilda västern”-leverantör.

Jag tänker framför allt på de kunder, som vi genom tiden själva har valt att säga farväl till. Kunder vi stängde av utan varsel. Kunder som själva behövde upptäcka att deras hemsida eller e-post inte längre fungerade. Och när kunden kontaktade supporten eller loggade in i kontrollpanelen fick de beskedet: Avstängd pga. resursförbruk.

Där är även andra områden där kundupplevelsen har haltat efter. I vårt gamla forum var vi mycket lite öppna för innovation och kundfeedback, och hade kunden någon som helst kritik blev användaren helt enkelt avstängd. En ibland arrogant och inte särskilt lösningsorienterad supportavdelning har heller inte bidragit positivt.

Här i efterklokhetens olidligt klara ljus, måste jag erkänna att det tagit sin lilla tid innan vi såg ljuset! Men vi har lärt oss av våra misstag, och har det senaste året genomgått en större förändringsprocess. Fokus ligger nu på den goda kundupplevelsen – nu är det slut på cowboy business!

Vår nya utgångspunkt är att vi alltid kan bli bättre, och vem kan hjälpa oss med det? Jo, det är alla ni kunder, så tro mig när jag säger att vi har blivit lyhörda! Det enda som verkligen betyder något för oss, är er uppfattning om Surftown.

Innan jag avslutar vill jag gärna be alla de kunder vi har behandlat illa om min förbehållslösa ursäkt. Vi har blivit klokare med tiden, och gör vårt absolut bästa för att sätta en ny standard i branschen – och du är mycket välkommen till att hjälpa oss…

Slaget om avtalsvillkoren

För några veckor sedan blev vi kontaktade av journalisten Per Eriksson, som ville genomföra en intervju på OfficeM’s begäran. Det gällde föga förväntat om en artikel kring webbhotell, och då mer specifikt för företag. OfficeM är ett magasin som riktar sig bland annat till inköpsansvariga på små och medelstora företag, och som ny läsare måste jag säga att den innehöll massvis av intressant läsning.

Men åter till webbhotellsartikeln – som även innehöll uttalanden av chefredaktörerna Magnus Höij (Internetworld) och Tommy K. Johansson (Allt om PC och även en av Sveriges mest framgångsrika bloggare) – så togs det upp mycket intressanta och ibland lite märkliga saker. Bland annat blev vi väldigt förvånade när Internetworlds chefredaktör, Magnus Höij, för fram One.com som ett ”prisvärt budgetalternativ väl värt att rekommendera”, och två sidor senare avråder Allt om PCs chefredaktör, Tommy K Johansson, en från ”leverantörer utan telefonsupport och med suspekt låga priser”.

Två olika personer, två olika åsikter. Inget konstigt med det egentligen. Men man förvånas över hur åsikterna skiljer sig så pass mycket, och speciellt förvånande är Magnus Höij’s uttalande. Är det verkligen acceptabelt med så kallad ”fri trafik”, bindningsperioder som gör det nästan omöjligt att säga upp sitt abonnemang och ingen telefonsupport överhuvudtaget – även om det är till ett priset av en kopp kaffe?

Tommy K Johansson vs Magnus Höij

Vad anser ni? Lämna en kommentar med vem ni anser har rätt i sitt uttalande!

Vi röstar i varje fall på Tommy. Surftown, med historia som ett ”prisvärt budgetalternativ”, vet mycket väl vad som behöver sparas in på när man erbjuder webbhotell till ”suspekt låga priser”. Det är något vi arbetat hårt på att komma bort ifrån, och vi har istället valt att erbjuda ett prisvärt webbhotell – utan att spara in på varken kundservice eller funktionalitet.

Det anser vi är rätt väg att gå.

1 2