Dag 2 hos Google: Youtube remarketing och onsite-optimering

photo 2

Hos Google ligger fokusen på den explosive växten i användning av mobila enheter. De flesta större sajter är, precis som vår, uppe i en andel på ca. 30% ifrån smartphones och tablets. Med anledning av detta så ändras alla AdWords-kampanjer till så kallade ”enhanced campaigns” i juli. Jag skriver ett lite längre inlägg om detta när jag är tillbaka ifrån Dublin, men vår konklusion är: Se till att ha en sida anpassad för mobila enheter – det är här växten finns.

Google äger Youtube, och jag blev presenterad för en rad spännande cases där man kan använda väldigt billiga pre-rollfilmer för att nå ut till folk som tidigare har besökt din sida utan att konvertera. Det smarta med Youtube-reklam är att man bara betalar om kunden ser hela annonsen. Kunder som klickar på ”Skip this ad” betalar du inte något för, men du har haft en andra chans för att få tag i en kund, som redan har övervägt att beställa din produkt.

Gärdagens överaskning var en kille med namnet Shane Cassels. Det är den bästa presentationen av värdet med onsite-optimering som jag har sett hittils. Shane gick igenom en tio-punkters checklista, com vår egen webbsida skall rättas efter senar igag. Det blir spännande, och jag ser fram emot att dela erfarenheterna med er.

Cheers!