Branschens bästa avtalsvillkor

Under det gångna året har det skett en hel del här på Surftown. Jag tänkte belysa en av de mest markanta ändringarna – nämligen uppdateringen av våra avtalsvillkor.

Vi har tidigare levt lite rövare med våra kunder, och kunnat göra lite som vi ville, mycket tack vare våra avtalsvillkor. De flesta känner nog igen sig, om jag säger att man väldigt sällan eller nästan aldrig ens läser avtalsvillkoren. Det är bara en liten kryssruta man slentrianmässigt klickar i när man registrerar sig…

Det var givetvis inte vårt syfte med våra rätt strikta avtalsvillkor, de var ju till för att både skydda Surftown och dess kunder. Och de var ju där för att följas – vilket ledde till att många kunder tyvärr blev väldigt illa behandlade. Vi insåg att en förändring var på sin plats!

Tidigare åkte man ofta på en ”bonusperiod” på grund av att man inte sagt upp sitt webbhotell i tid, vilket ledde till att vi hade en massa webbhotell som inte användes och bara låg och skräpade. Högst onödigt, kan man väl säga. Vi plockade därför helt enkelt bort uppsägningstiden, och införde så att man kort och gott bara struntar att betala fakturan när den dimper ner – så slipper kunden betala för ytterligare ett år helt i onödan!

En annan viktig förändring var att vi införde fasta trafikgränser. De rådde stor förvirring när vi ibland behövde suspendera kunder som drog alldeles för stora resurser. Svaret vi fick var inte sällan att vi erbjöd ju ”fri trafik” – hur kunde kunden då använda för mycket resurser? Så för att göra det tydligt för kunden att det inte var själva trafiken som förbrukades i för hög grad, så införde vi fasta trafikgränser som kunden lätt kan överskåda och följa via sin kontrollpanel.

Jag kan även nämna att det sker ingenting om man skulle råka överstiga sin trafikgräns – det sänds varken ut någon faktura eller tillkommer någon avgift, och ens webbhotell inaktiveras inte på något vis. Istället tar vi kontakt med kunden, och diskuterar fram en lösning som passar kundens ökade trafikbehov.

Detta är bara ett fåtal av de många förändringar vi har genomfört under året. Ett större sammandrag kommer när året närmar sig sitt slut.

  • Om jag skulle missa en inbetalning med några dagar skulle jag förlora webbhotellet direkt då eller?`. *utan att ni hör av er*
    Iom att något annat företag har just nu tagit över min url och våran familj kan inte få tag i våra Mail alls..
    tack på förhand
    En kinkig Kund

  • Om jag skulle missa en inbetalning med några dagar skulle jag förlora webbhotellet direkt då eller?`. *utan att ni hör av er*
    Iom att något annat företag har just nu tagit över min url och våran familj kan inte få tag i våra Mail alls..
    tack på förhand
    En kinkig Kund

  • @Jonas: Nu vet jag inte om du syftar på webbhotell eller domän. Har du missat att förnya din domän, så sker det för vissa toppdomäner (.com/.net/.org/etc.) att man får upp en parkeringssida. I de allra flesta fall är det då fortfarande möjligt att förnya domänen och återaktivera den.

    Gäller det ditt webbhotell, så går det allt som oftast att lösa då vi inte raderar direkt just på grund av att kunder ibland råkar missa sin faktura. Hör av dig till supporten oavsett, så hjälper de dig.

  • @Jonas: Nu vet jag inte om du syftar på webbhotell eller domän. Har du missat att förnya din domän, så sker det för vissa toppdomäner (.com/.net/.org/etc.) att man får upp en parkeringssida. I de allra flesta fall är det då fortfarande möjligt att förnya domänen och återaktivera den.

    Gäller det ditt webbhotell, så går det allt som oftast att lösa då vi inte raderar direkt just på grund av att kunder ibland råkar missa sin faktura. Hör av dig till supporten oavsett, så hjälper de dig.

  • jo jag fick svar på tal ifrån er idag. domänen är bara parkerad.
    Tack ändå.

    Mvh/Jonas

  • jo jag fick svar på tal ifrån er idag. domänen är bara parkerad.
    Tack ändå.

    Mvh/Jonas

  • Jessica

    Spanar efter nytt webbhotell. Kollade in er hemsida och tyckte allt lät fint, speciellt avsnittet;
    Vänlighet och ärlighet
    Inga otrevliga bindningsperioder, ärlig prismärkning och inga hållhakar. Det ska vara frivilligt att vara kund, och önskar man inte det längre så är det bara att strunta i att betala fakturan. Svårare än så ska det inte behöva vara.
    Men efter en blick på avtalsvillkoren var inte allt lika glatt längre… I ovan avsnitt tolkar i alla fall inte jag in en 12 månaders bindningsperiod och därefter 30 dagars uppsägningstid…? :o(

  • Det stämmer att abonnemangsperioden är på 12 månader. Men då får du hela 30 dagars pengarna tillbaka-garanti, så är du inte nöjd så får du hela beloppet tillbaks.

    Och skulle du inte vilja fortsätta med ditt webbhotell efter dina 12 månader så är det verkligen bara att strunta i att betala fakturan. Du behöver alltså inte säga upp webbhotellet 30 dagar innan för att detta ska gälla! Det är verkligen bara att strunta i fakturan och dess påminnelser, som vi såklart måste skicka ut ifall man faktiskt råkat glömma betala den första fakturan. 🙂

    Och jag ber om ursäkt för det otroligt sena svaret!